L’AVANTGUARDISME A CATALUNYA
Cerqueu arreu arreu de la nostra
península d'Ibèria -Catalunya, Castella, Galícia-Portugal, Andalusia, Euskadi-
i enlloc no trobareu aquesta grossa empenta de nomenats Poetes com aquí entre
nosaltres catalans. Separats com estem amb la resta d'Espanya per la nostra
cultura superior i cremant (cal recordar la influència més que funesta avui als
espanyols del Valle-Inclán el "chivo" i del Rubén Darío, gats de vi
inflats de vent que és tota la cultura hispanoamericana), ens havem deixat dur
per la mateixa empenta, i perquè ells no valien, havem també nosaltres
prescindit de valer. Després de Maragall, Poeta ple de fe i de romanticisme,
que és el que més escau a tot Poeta, no es troba a Catalunya un Poeta veritat i
representatiu. Quan la cosa bé vol dir que encara que es publiquin trenta o
quaranta llibres de versos tots els anys, la majoria inèdits, joves apareguts
de suara mateix, no per això es mou res entre nosaltres en un aspecte nou, ni
sincer, ni valent.
2. Coneixem el poeta qui publica cada any un o un
parell de llibres, proesa matemàtica encara que no ragi; coneixem el poeta qui
a dotze anys ja escrivia com Bernat Metge ho feia, i avui ja no en parlem;
coneixem el poeta qui jutja dels demés per si saben o no embrutar trenta fulls
a tall com ho faria la màquina d'escriure, que vol dir que ell els omple o que
ell es veu capaç d'omplir-ne més i tot; coneixem el poeta que vota per a que un
llibre deixi de publicar-se si no n'admet l'Església el contingut, i en
coneixem cent més que així s'hi afegirien; perquè la qüestió és viure,
arreplegar el que es pugui i que es tracta d'això precisament. Però no
coneixem, fora d'aquests que hem dit i als quals el blanc rebost els ha fet que
perdessin tota altivesa digna de Poetes, cap Poeta de veritat, ni modern del
temps nostre, ni soldat cavaller, i a fe que ens fa una falta que s'acosta a
l'angoixa.
3. Entre els pecats mortals que els teòlegs
castiguen, hi falta aquest enorme que no mereix perdó i que és el convertir-se
en homes pràctics: aquells bons cristians que es feren amb Jesús, no ho saberen
mai ésser. Aquests poetes nostres s'han penyorat l'espasa pel bastó de passeig,
lliberaran un dia Catalunya amb una reverència. La suor que acompanya a les
comoditats els ha ablanit la lira. És així que hom no hi troba ni la virior de
Whitman, ni l'alè de D'Annunzio, ni el batec tremolós, imperceptible quasi,
però etern, de les nines d'Homer. No sabríem entendre la petja del Poeta sinó
en la dignitat que hi deixa segellada. Perquè com l'entendríem sinó en una
actitud de dignitat? Si tinguéssim Poeta, aquest seria, amics, un home
independent. Potser, potser i tot, fins ni escriuria versos... Cada gest
d'aquest home, cada mot d'aquest home seria com un vers. Signaria una ratlla, i
aquesta sola ratlla podria no pertànyer a cap alexandrí, podria no sonar a les
pobres orelles dels doblegats versaires a preu fet, però amb aquesta ratlla
tindríem un Poema. Si tinguéssim Poeta no hi hauria editor que llancés
gastaments.
4. Recomanem encara aquell nostre treball que vàrem
titular "Concepte del Poeta". El Poeta d'avui és el Poeta d'avui i no el d'ahir. Per molt que
se'ns repliqui que hi ha quelcom que espera ésser cantat tots els temps,
l'extàtic clar de lluna malaltís, nosaltres preferim, sense fugir d'això si ens
és indispensable, cantar l'home ferreny qui es capbussa en les ones, a la
platja o a alta mar, el que s'ha capbussat tota la vida i el que es capbussarà
tota la vida. Homer, si va cantar els rems de la victòria, fou perquè en els
seus temps per la força dels rems s'obtenien victòries; en Marinetti avui
cantarà els cuirassats, els aeroplans frenètics i les boques de foc dels
monstruosos canons. Lliurarem Catalunya per la força dels rems?
5. Jo us invito, poetes, a que sigueu futurs, és a
dir, immortals. A que canteu avui com el dia d'avui. Que no mideu els versos, ni els compteu amb els dits, ni
els cobreu amb diners. Vivim sempre de nou. El demà és més bell sempre que el passat. I si voleu rimar, podeu
rimar: però sigueu Poetes, Poetes amb majúscula: altius, valents, heroics i
sobretot sincers.”
Joan Salvat-Papasseit: “Contra els poetes amb minúscula”. Primer manifest català futurista, [juliol de 1920], in, Mots propis i altres proses. Antologia Catalana, núm 81, Ed. 62,
Barcelona, 1975, pp. 81 i 83
Generalitat i etapes
Fer una història global i enllaçada de tots els fets
literaris i artístics avantguardistes a Catalunya durant el segle XX resulta
una cosa difícil i plena de paradoxes. Val a dir, en termes generals, que totes
les mostres d’avantguardisme literari que s’han produït a Catalunya al llarg
del segle XX no ofereixen un panorama coherent i ben estructurat. A diferència,
potser, del cas de les arts plàstiques i l’arquitectura, les avantguardes
literàries han tingut una història plena d’esculls, frustracions i alts i
baixos. Hom pot dir, en línies generals, que l’avantguardisme literari català
no ha arribat mai a sistematitzar-se; no hi ha hagut, de fet, figures
assenyalades ni una producció abundant i coherent, sinó sempre mostres
esporàdiques, intermitents, intents tan arriscats com efímers, i, sobretot, no
hi ha hagut, en cap moment, una veritable continuïtat
que ens permeti parlar de tota una trajectòria homogènia i seguida d’escoles
avantguardistes. Mentre les avantguardes catalanes avançaven a un ritme
sincopat i a contracorrent, al seu costat i simultàniament es desenvolupava una
evolució literària de formes i continguts molt diferents dels avantguardistes i
que era, pròpiament, l’única línia clara
i ben enfilada en la història de l’estilística literària catalana del segle XX.
Mentre l’estètica noucentista
avançava amb un programa teòric i unes realitzacions pràctiques poc o molt
cristal·litzades i enllaçades harmònicament
amb el context cultural de la societat burgesa catalana del moment;
l’avantguardisme només va anar oferint mostres esporàdiques de subversió
d’aquell ordre; i aquestes mostres eren més l’expressió de voluntats personals
i d’influències exteriors mal dirigides que no pas la conclusió de cap escola
literària de llarga tradició. És a dir, al davant, i contra, una tradició
literària que seguia una evolució clarament analitzable en tots els seus
factors, l’avantguardisme català no va tenir cap altra significació que
l’intent d’una transgressió violenta, típicament anàrquica, contra l’avenç
implacable i segur d’una estètica literària tal vegada passada de moda,
decadentista o formalista, però molt arrelada en la classe intel·lectual urbana
de la catalunya contemporània.
Si traduïm això a termes
político-socials podem dir que els trets d’avantguardisme literari, a
Catalunya, no han estat altra cosa, allarg de tot el segle, que senyals d’un
individualisme anarquitzant, més o menys impregnat de filosofies
individualistes i laiques, com ara la de Nietzsche, i de concepcions polítiques
típicament anti-autoritàries i “anti-socials”;
en l’extrem han estat mostres d’una “voluntat
de poder” personalista, de tractora de tota idea d’Estat i d’ordre, i
defensora, bé que no sempre amb elements no sempre crítics, d’antics tòpics
anti-religiosos, més internacionalistes que catalanistes (Salvat arribarà a dir
en un determinat context que el socialisme i el nacionalisme no són
compatibles), i també contraris a tota sistematització
de l’esperit humà i de les seves facultats. Per això els avantguardistes
catalans xocaren de vegades amb a confessionalitat catalana, amb les
institucions nacionalistes de la Catalunya moderna, i amb la pròpia idea de
l’Art com quelcom sacralitzat, sistematitzat i adequat al context sociocultural
de la classe dominant. Tanmateix, les Conspiracions
de Salvat i part de l’obra de Junoy Folguera i Foix són mostra d’un catalanisme
naturalíssim i sovint sentimental que no pot estar-se d’aflorar en la paraula
viva dels nostres avantguardistes.
L’avantguardisme català no arribà a
significar, de fet, sinó un conjunt d’exabruptes ideològics, polítics i
culturals –palesos en l’anticonvencionalisme de les seves produccions
poètiques- que romanen, pròpiament, al marge d’una cultura nacionalista i
mítica, sòlidament burgesa i amant de l’ordre i la tradició. Enfront d’aquesta
ideologia dominant, els trets avantguardistes es poden entendre com un ús del
dret legítim a la revenja davant de la qual aquella cultura majoritària a penes
s’immuta. Per a tot un sector majoritari de la cultura literària catalana
moderna, les pràctiques avantguardistes no han passat mai d’ésser la mostra
d’un ímpetu adolescent i immadur, que els portaveus de la crítica literària
“oficial” han recuperat fàcilment en tot moment. Indiferents a un fons
ideològic i polític que els avantguardistes no sabien exactament com fer
evident i transitiu al camp de la política quotidiana, aquells que detenien l’“oficialitat” de la literatura, sempre poc o molt
tradicionalistes, bandejaren l’avantguardisme com un conjunt d’exercicis
puerils practicats, deien, per aprenents d’escriptor que no eren capaços
d’escriure un sonet perfecte.
Cal relacionar amb això el fet que
gairebé tots els poetes que conrearen l’avantguardisme a Catalunya, no ho van
fer al llarg de tota la seva vida. J.V. Foix, Joaquim Folguera i Josep maria
Junoy, per exemple cediren a la seducció de l‘avantguarda durant un temps, però
tots ells es consagraren més aviat com a poetes que recollirien, de fet, els
elements de la poesia post-simbolista. Aquest no és ben bé el cas de Joan
Salvat-Papasseit qui, com ja veurem, perseverà més o menys al llarg de tota la
seva producció poètica, a la vora de la investigació formal pròpia de
l’avantguarda. Val a dir que, amb això, els nostres avantguardistes traïren una
mica l’esperit propi de tota avantguarda, que per definició no vol situar-se en
la processó de la tradició literària, sinó instaurar un llenguatge poètic
inèdit, desvinculat de tota tradició històrica.
A Catalunya l’avantguardisme fou,
sobretot, un fenomen de marginació a contracor. Una marginació que de vegades
fou de tipus ideològico-social (Salvat, per exemple, procedia de la classe
baixa barcelonina). Però, en general, si el conjunt de fets avantguardistes
catalans –i àdhuc europeus- configuren una literatura marginal, això és, potser , perquè des d’un punt de vista ideològic
se situen en una zona marginal respecte a la ideologia dominant (en el nostre
cas, s’hauria de pensar en les contradiccions que els avantguardistes podien
sentir entre determinades il·lusions de tipus intel·lectual, i el programa
polític ofert per les institucions de la Mancomunitat de Catalunya presidida
per Enric Prat de la Riba). Però també podríem dir-ho a la inversa: si
l’avantguardisme a Catalunya prosperà poc. I d’una manera intermitent, això és
tal volta perquè, més que probable, que els defensor de les pràctiques
d’avantguarda no tenien, de fet, gaires contradiccions respecte a l’ordre
burgès de les literatures més “oficials” de la Catalunya moderna, i per això,
en conseqüència, les seves realitzacions pràctiques no assoliren un nivell prou
clar d’alternativa ideològica enfrontada a l’ordre ideològic dels escriptors
més arrelats en la cultura i els mites
catalanistes del noucents.
Tots aquests elements, afegits a la
recepció sovint feble i incompleta dels avantguardistes d’Itàlia i França,
s’han de tenir presents en el moment d’intentar una aproximació a la història
de l’avantguardisme a Catalunya.
Els períodes
Pel que fa a la literatura –el cas de les arts
plàstiques és molt diferent, molt més reeixit i més ben rebut- podem destriar
tres períodes prou clars i cronològicament ben separats per moments de silenci:
a) El període 1916-1924. En aquesta
etapa es publiquen tots els llibres de Salvat-Papasseit, que mor l’any 1924, i
apareixen les primeres publicacions de J.V. Foix i Joaquim Folguera (1918) i
Josep Maria Junoy, el gran pioner, encara força desconegut, de l’avantguardisme
català, la primera publicació del qual data de 1916. L’any 1917 correspon als
primers números de la revista 391,
que dirigí a Barcelona Francis Picabia, un des artistes i homes d’acció més
lligat als moviments d’avantguarda plàstica de França. També durant aquests
anys es publiquen els fulls-revista dirigits per Salvat Un enemic del poble (1916), de caràcter ibsenià i regeneracionista,
i les revistes Trossos (1916) i Arc Voltaic (1918). També apareixen en
aquest període els primers manifestos de Joan Salvat-Papasseit: el poema Columna Vertebral: sageta de foc” (1919), “Sóc
jo qui parlo als joves” i “Concepte
de poeta” (1919), i “Contra els
poetes en minúscula” (1920).
b) El període 1926-1930,
caracteritzat per la recepció del surrealisme francès, especialment a les
pagines de L’Amic de les Arts, que es
publicà a Sitges entre abril de 1926 i març de 1929, i a la revista Hèlix , que es publicà a Vilafranca.
L’any 1928 es publicà el famós Manifest
Groc, signat per Salvador Dalí, Sebastià Gasch i Lluís Montanyà, animadors
i col·laboradors de les revistes esmentades. El 1929 apareixen els anomenats Fulls Grocs, una mena de revista que no
arribà a quallar. Són importants els intents de lligar els fonaments del
materialisme històric,e n el seu vessant marxista, amb els principis estètics
del surrealisme. En aquest sentit, Jaume Miravitlles, militant del Bloc Obrer i
Camperol (BOC), publicà un fulletó “Contra
la cultura burgesa”, on presentava Salvador Dalí com a gran revolucionari.
El 1934 la revista D’ací d’allà publicà
un número extraordinari dedicat al surrealisme.
c) El període de represa a la
post-guerra, protagonitzat pel grup Dau
al Set que publicà una revista del mateix títol entre 1948 i 1954.
Un precursor: Josep Maria Junoy
Josep Maria Junoy (Barcelona, 1887-1955), un dels
homes més elegants, juntament amb Sagarra i Crexells, de la intel·lectualitat catalana
contemporània, pot ésser considerat, després dels estudis de la seva obra
publicada i inèdita que li ha dedicat l’activista i home de lletres Jaume
Vallcorba Plana, un dels principals caps de brot de l’avantguarda a catalunya.
Ja l’any 1915 publicà, amb notable precocitat, una anomenada Oda a Guynemer –en honor a l’aviador
francès- que féu les delícies del reinstaurador modern dels jocs
gràfico-literaris anomenats cal·ligrames, Guillaume Apollinaire:
Salvat-Papasseit no publicaria el primer llibre de cal·ligrames fins
l’any 1919, és a dir, quatre anys més tard.
El caràcter precursor de Junoy
s¡’explica per la mateixa raó que explica la seva pròpia evolució ideològica:
el contacte permanent i mitificat que sostingué ambla cultura literària
francesa –per no dir, senzillament, parisenca.
Efectivament, i segons que ha
analitzat l’estudiós esmentat, el contacte de Junoy amb la cultura francesa, i
especialment el moviment i la ideologia de Charles Maurras i Action Française fou determinant en les
seves mutacions ideològiques. Aquesta francofília absoluta de Junoy, que, com
dèiem, és més aviat un fenomen de trasvassament urbà i esteticista entre el
París i la Barcelona de l’època, determinà, sobretot, el canvi ideològic i de
models estètics que aquí ens interessa particularment: el canvi que s’hauria
produït entre l’etapa “avantguardista” de Junoy (des de l’aparició de la
revista Troços, l’any 1916, a
l’aparició del darrer llibre avantguardista de Junoy, l’any 1920), i l’etapa
classicista, neo-humanista, catòlica i políticament conservadora que cobreix
els anys 1920-1936 de l’activitat pública i literària de Junoy.
Allò que més ens interessa és
assenyalar la fragilitat dels fonaments teòrics i literaris de
l’avantguarda catalana. (Bé: és possible quela pròpia estètica avantguardista
sigui, en termes generals i universals, fràgil, car allò que pretén és,
precisament, fer una obra que es
desmarqui de tota tradició literària –i, per tant, fóra paradoxal que ell
mateix en creés una.). Efectivament, el Junoy comunista, estrafolari,
subjectivista i arrauxat de l’època d’avantguarda, es decantà en cosa de mesos
per una actitud endreçada, pulcre, clàssica, rigorosa i, sobretot,
tradicionalista. Si durant l’etapa avantguardista havia pensat que calia seguir
i imitar els francesos fins i tot en les actituds més peregrines, el canvi que
assenyala l’inici dels anys vints ofereix la imatge d’un Junoy que va a les
fonts més sagrades del catalanisme local i històric; sens dubte sota la
influència del pensament d’un altre francès,però de signe ben oposat a l’avantguarda:
Maurras.
Que Junoy, per fi, acabà en perfecta
sintonia amb els ideals cristiano-humanistes, burgesos i catalanistes de la
Lliga, ho mostra la glossa que féu, l’any 1925, de la famosa construcció
oratòria de Don Francesc Cambó (“Monarquia?
República? Catalunya”), en escriure, tot parlant de les influències
estètiques que podia acceptar el nostre país: “A l’art oriental. L’home no és el centre d ela composició. L’ànima hi
és escampada arreu. A l’art clàssic, Poussin hi volia que les columnes, a part
de la proporció, fossin una certa manera d’ésser un home (...) Orient? Occident? (...) La nostra resposta és Catalunya!” ( “Orient?
Occident?” in: Revista de Catalunya, III, 14 d’agost de 1925, pàgina 157 i
s.)
Aquesta posició mitjanera, eclèctica
i fràgil, de Josep Maria Junoy, més pròpia de l’estar encaterinat o despistat
que de la convicció ferma, caracteritzarà igualment l’obra i la vida de
Salvat-Papasseit.
Joan Salvat-Papasseit i el període
1916-1924
Joan Salvat-Papasseit (Barcelona,
1894-1924) constitueix un dels exemples més notables de l’avantguardisme
català. No és que Salvat fos únicament un poeta d’avantguarda, però és dels
pocs escriptors que arribaren a publicar més d’un llibre sencer amb pretensions
avantguardistes (altres casos el constitueixen J.V. Foix i Joaquim Folguera).
De Joan Salvat-Papasseit sí que
podem dir que la pràctica d’avantguarda està lligada amb l’ascendència social. El
pare de salvat, fogoner de vaixells, morí quan el poeta tenia set anys. Això
determinà el seu ingrés a l’escola de l’”Asil
Naval”, on Salvat cursà uns estudis precaris i de tot punt insuficients,
que van frustrar, ja des d’aquella època i a part de la situació econòmica de
la família, les possibilitats de Salvat d’accedir a una formació cultural
universitària.
Segons els amics que han fet la
crònica de la seva vida. Salvat començà a treballar cap als tretze anys com
adroguer, i després com ajudant en un taller d’escultura religiosa de
Barcelona. Hom li atribueix un bon nombre de professions diverses, practicades
totes amb la intenció primera de guanyar diners per ajudar la seva mare en el
sosteniment de la família.
Una casualitat reunió Emili Eroles
amb Salvat-Papasseit l’any 1911, i fou a través d’ell, ultra la coneixença de
Tomàs Garcés, veí seu, que Salvat inicià els contactes amb el món dels llibres i de l’escriptura. A l’establiment de
llibres d’Emili Eroles, Salvat va fer amistat amb alguns intel·lectuals
catalans que l’iniciaren en la lectura d’una sèrie d’autors predilectes
d’aquella penya literària; Nietzsche, Ibsen, Gorki i d’altres autors de
semblants característiques influïren notablement en Salvat, que accedí d’una
manera desordenada a una cultura autodidacta pròxima a l’anarquisme i
l’individualisme exacerbats. Precisament amb el pseudònim de Gorkiano inicià una sèrie de
col·laboracions en castellà a les revistes El
Socialista i Los Miserables, la
darrera impregnada de mites neoromàntics a la Victor Hugo i d’una agressió
social típicament anarquista, sovint basada en l’elogi de la potencialitat
inexplorada de l’individu humà, a l’estil –amorosit- del filòsof Nietzsche. La
crítica social i política i la virulència en determinades acusacions contra el
capitalisme són trets molt evidents en aquestes col·laboracions, que Salvat
publicà aplegades sota el títol Humo de
Fábrica l’any 1918.
Impregnat d’aquest tarannà –més que
no cultura, perquè Salvat havia llegit poc, i de pressa- el poeta fundà l’any
1917 una revista d’un sol full anomenada Un
enemic del Poble, amb el subtítol eloqüent de “Fulla de subversió espiritual”. En aquests fulls, que apareixien
més o menys mensualment, Salvat publicà els anomenats Mots-propis, conjunt d’aforismes que reflecteixen els seus punts de
vista sobre l’art, la cultura, la religió, el catalanisme, les lluites socials,
i algunes altres coses.
Un punt de vista anàrquic en allò polític
queda palès en un d’aquests “mots-propis”:
“Sé el que pensava ahir –que no és com
avui penso- i no m’arrepenteixo (sic), més
no puc saber què pensaré demà. No dec, doncs, afiliar-me a cap programa fet o a
cap partit” (n. XXX). I també queda clar un anarquisme individualista per
tot allò que estigui relacionat amb l’activitat de l’esperit, i, especialment, amb
una de les expressions més pures, segons Salvat, com ja era el punt de vista
dels modernistes: la poesia. Escriu Salvat: “Al marge d’un article de Joan Ruskin, on vagament es parla de ço que
s’anomena lliure albir, voldria
posseir la noble intel·ligència del fidelíssim ca, per a ésser sempre bo;
voldria posseir la llibertat amplíssima i l’esperit anàrquic de la mosca, per a
ésser gosat sempre com un boig” (n. LI).
Salvat parla del poeta com un “home entusiasta”: “El poeta serà, doncs, l’home entusiasta” escriu l’any 1919 a la
revista Mar Vella, i aquest
entusiasme s’ha d’entendre com una força espiritual que no sabria adaptar-se ni
als programes polítics ni al concepte de Pàtria: “El poeta ha nascut per damunt de la Pàtria” diu també Salvat als “fulls de subversió espiritual” que
dirigeix i redacta.
Aquest entusiasme no és pas
l’entusiasme del superhome nietzscheà, sinó, senzillament, un entusiasme de l’home-poeta. En aquest sentit, doncs, un
entusiasme pròxim al de Maragall i a la seva dèria de la paraula viva. Indica
Joan Fuster respecte a això: “contra el
que suggereixi el terme en la seva etimologia i en la seva accepció corrent,
l’entusiasme no era, per a Salvat-Papasseit, cap deixadesa mística, cap
propensió al frenesí. La idea li venia, és clar, dels romàntics, a través de
Maragall, a través de Diego Ruiz –un llibre seu, Del poeta civil i el
cavaller, influí tanmateix, no és un
superhome ni un il·luminat, tampoc un maudit a l’estil fi-de-segle” (Pròleg de Joan Fuster a l’edició de Poesies de Salvat-Papasseit de 1962, p. 52). El poeta
que vol exemplificar Salvat, i d’aquí les contradiccions que sorgiran en la
seva obra quan vulgui ésser avantguardista, és un poeta entès com home
entusiasta, sensible, valent, agosarat. Diu ell mateix en una “nota biogràfica”: “Encara no he escrit mai sense mullar la ploma al cor, esbatanat. Sóc,
com home de lletres, d’imaginació escassa, més aviat elemental: tot ho he vist
o viscut. Però em sé d’una aristocràcia d’esperit, que es pot alçar dels límits
de la Universitat que no m’aixoplugava” (Mots propis i altres proses, cit. p. 77)
Així, amb una evident
provisionalitat i feblesa programàtica, es reuneixen en Salvat, i també en
altres poetes joves del moment, una barreja d’ambició de percepció poètica neo-romàntica, una defensa de la
intel·ligència sensible que procedeix clarament del simbolisme francès i anglès, un desig típicament modernista de trobar la forma literària
més ajustada al caràcter efímer de tota sensació, i una concepció
político-social sempre pròxima a la doctrina desordenada de l’acràcia: “Tan sols hi ha una ambició que és plena de grandesa: la de voler anar a
la vanguàrdia (sic) sempre entre els
intel·ligents i entre els gosats. Jo sóc, doncs, posseït per aquesta ambició.
Ja no vull allistar-me sota de cap bandera. Són el ver distintiu de les grans
opressions. Àdhuc el socialisme, n’és una nova forma d’opressió,perquè és un
estat seguidor de l’estat. Seré ara el glossador de la divina acràcia, de
l’Acràcia impossible en la vida dels homes, que no senten desig d’una Era
millor.” (Mots propis..., ed. cit., pp.
42-43)
És comprensible que aquestes
declaracions, unides a la publicació dels seus llibres d’avantguarda (Poemes en Ondes Hertzianes, 1919; L’irradiador del Port i les Gavines,
1921) despertessin desconfiança i fins i tot sornegueria per part d’aquells
intel·lectuals que s’havien sotmès a una poètica totalment distinta
(noucentista) en ares de la il·lusionada construcció d’una nacionalitat
catalana dirigida pel programa ideològic de la burgesia en puixança.
Aquesta actitud avantguardista dels
primers llibres de Salvat –paradoxalment inspirats, entre altres fonts, pel
futurisme de Marinetti aliat ala progressió del feixisme a Itàlia-, no té cap
altre suport polític i ideològic que la progressiva influència que assoliren
les organitzacions obreres a partir de la inflació conseqüent a la primera
Guerra Mundial, i al catalanisme d’esquerres. I la vinculació política de
Salvat amb aquestes organitzacions fou molt relativa, quasi imperceptible.
L’obra de Salvat-Papasseit
El conjunt de ‘obra de Salvat no admet un sol
qualificatiu, sinó múltiples. Salvat dugué a terme, al llarg dels seus pocs
anys d’escriptor, una curiosa evolució
involutiva: passa de les formes pròpiament avantguardistes, en els seus dos
primers llibres ( Poemes en ondes
hertzianes, 1919; L’irradiador del
Port i les Gavines, 1921) a una poesia de temàtica nostàlgico-patriòtica
ben contradictòria amb les pròpies confessions del poeta als Mots propis (Les Cponspiracions, 1922); i això es féu encara més evident als
tres darrers llibres (La Gesta dels
Estels, 1922; La Rosa als llavis,
1923 i Ossa Menor, pòstum, 1925), ja
força allunyats dels experiments avantguardistes dels dos primers llibres.
Quasi tots els comentaristes de
l’obra de Salvat (Josep Pla, Joan Fuster, Tomàs Garcés...) han coincidit a
assenyalar que el millor del poeta no es troba en els poemes d’avantguarda,
sinó en els dedicats a temes més tradicionals, i escrits amb procediments també
més clàssics: l’amor, la naturalesa,la pàtria. Val a dir que aquesta apreciació
d’algun sector de la crítica podria entendre’s com un darrer mecanisme
d’assimilació, per part d’una ideologia catalano-burgesa dominant, d’un autor
clarament marginat de la intel·lectualitat universitària del seu moment, i que
va incorporar a la seva poesia aquells procediments formals que més semblaven
adir-se amb un esbós del programa polític anarquista. Perquè, això sí,
l’anarquisme de Salvat no va anar més enllà d’una actitud idealista i
adolescent. En relació amb això, fixem-nos en la importància que Salvat
concedeix en la seva poesia als temes de la joventut
i de l’heroi jove (herència també
de la inflamació modernista), i també
al tema del pirata, el “lladre d’amors” o els clowns.
Sigui com sigui,la ingenuïtat humana i poètica de
Salvat mereix que cada un dels moments en l’evolució de la seva poesia siguin
considerats com moments de convenciment, per part del poeta, de fer sempre la
poesia més adequada al seu moment històric i al moment en què ell mateix es
troba dins la seva evolució personal.
Com els seus companys de generació
Josep Maria Junoy i Joaquim Folguera, Salvat rebé amb admiració els jocs
poètics reinventats per Apollinaire amb el nom de Cal·ligrames. Els tres autors citats els practicaren. Junoy féu una
cèlebre Oda a l’aviador francès Guynemer publicada ala
revista Ibèria l’any 1917, que causà
admiració al regenerador modern d’aquest invent, Guillaume Apollinaire.
Folguera i Junoy, unamica més com el propi Salvat, dedicaren algunes estones de
lleure al dibuix-redacció de cal·ligrames (n’apareixen tres de Folguera, a
títol pòstum, a la primera plana del
número de març d’Un enemic del Poble),
que contrasten amb llur posterior poesia metafísica i clàssica; en aquest
sentit, també són un contrast els cal·ligrames
de Salvat comparats amb els poemes eròtics de La Rosa als Llavis.
A part d’Apollinaire, Salvat i els
altres avantguardistes d’aquest període reberen una relativa influència de
Marinetti i el grup de futuristes italians. No podem dir, certament, que els
nostres poetes fessin dels futuristes una assimilació gaire útil als seus
interessos: cal tenir present que Marinetti havia divulgat el seu primer
manifest futurista l’any 1909, però que l’any 1920, quan Salvat publicà
l’anomenat “Primer manifest català
futurista”, Contra els poetes en
minúscula, el futurisme italià ja havia caigut de ple en unes actituds
polítiques clarament feixistes que, d’altra banda, ja es trobaven en germen en
el manifest franco-italià de 1909, sota l’aparença d’una mitificació dels “cuirassats, els aeroplans frenètics i les
boques de foc dels monstruosos canons” (paraules mimètiques de Salvat al
manifest de 1920).
Observem la distribució del poema Marxa Nupcial, del llibre L’irradiador del port i les gavines (vid. ed. cit., pp. 39-41). Observarem la
distribució tipogràfica del poema,les poques constants de rima i de ritme, i
les recurrències a temes tan estimats pels futuristes italians com són el llum
elèctric (“irradiador camaleònic”),
l’ambient de circ, el dinamisme, els avenços de la tècnica (Edison). Temes,
aquests, barrejats tanmateix amb algun element d’un vitalisme no gaire allunyat,
com dèiem, de Maragall (“i així seré
immortal”).
Però fóra parcial quedar-se amb
aquesta sola visió de l’obra de Salvat. Com ja hem dit, Salvat és un poeta de
qualificació difícil, impossible –és un poeta ingenu, seduït en diferents
moments de la seva vida per diferents maneres de fer poesia, que sovint li
arribaven barrejades i indiscriminades, i que s’anaven ajustant a la seva
pròpia evolució sentimental i política.
A més de ser un dels més notables
poetes de la primera avantguarda catalana, i un activíssim propagandista de
certes idees anarquitzants oposades ala ideologia burgesa del seu moment, si bé
mai violentament enfrontada amb ella, Salvat fou també un poeta que havia
llegit molt bé els modernistes, Maragall especialment. A la fi podríem
considerar que els avantguardismes catalans de la pre-guerra provenen tots de
la gesta poètica dels homes del Modernisme, que foren els primers a aixecar una
certa manera de fer literatura contra els mites vinguts a menys de la poderosa
i influent Renaixença jocfloralesca de la segona meitat del segle XIX.
Comparem el poema anteriorment
esmentat amb aquests altres de La Rosa
als Llavis:
SI LA DESPULLAVA
Si
la despullava
oh, la meva amor!
un botó que queia
ja em donava goig.
Ara la bruseta
i el cinyell tot pret,
mel rosada i fresca
la sina després:
al mig de la toia
clavellets vermells.
oh, la meva amor!
un botó que queia
ja em donava goig.
Ara la bruseta
i el cinyell tot pret,
mel rosada i fresca
la sina després:
al mig de la toia
clavellets vermells.
VISCA
L’AMOR
Visca l'amor
Visca
l'amor
que m'ha donat l'amiga
fresca i polida com un maig content!
Visca l'amor
l'he cridada i venia
-tota era blanca com un glop de llet.
Visca l'amor que ella també es delia.
Visca l'amor:
la volia i l'he pres.
que m'ha donat l'amiga
fresca i polida com un maig content!
Visca l'amor
l'he cridada i venia
-tota era blanca com un glop de llet.
Visca l'amor que ella també es delia.
Visca l'amor:
la volia i l'he pres.
(ed. cit., pp.
185-186)
És cert, però, que Salvat no oblidà
mai la seva dèria avantguardista, i aquests poemes es troben al costat d’altres
on encara són evidents els trets –si més no purament formals- que donen idea de
la influència futurista i cubista sobre Salvat. Fins i tot al llibre més
suposadament lírico-eròtic de Salvat, La
Rosa als Llavis, hi apareixen constants referències a la guerra, l’stylo, els tramvies, l’autòmnibus, l’avió o el voltàmetre, temes propis dels
futuristes i de llur desfici per la tecnologia moderna.
L`hegemonia del surrealisme
Catalunya, i especialment Barcelona, s’havia mostrat
molt oberta a totes les modes estètiques d’importació. Recordem que Catalunya
ja té precursors avantguardistes en plena eclosió del Modernisme, com Rafael
Nogueras Oller.
Ja l’any 1912, igualment, Josep
Dalmau tingué el coratge d’omplir la seva sala d’exposicions amb teles
d’avantguardistes polonesos, i l’any 1920 amb obres de l’avantguarda francesa
més significada: Braque, Dufy, Léger... Convé esmentar que Junoy i Dalmau
mantingueren un estret contacte amb la vida artística i literària de París, on
sojornaven llargues temporades.
En general, doncs, i tant en l’àmbit
de la literatura com en el de la música, la pintura o l’arquitectura, Catalunya
demostrava un mesurat interès per les aportacions avantguardistes de la resta
d’Europa. I, al mateix temps, Catalunya despertava interès en les grans
capitals de l’art europeu: una sèrie de contactes tingueren un bon rendiment
bilateral: Picabia dirigia la revista 391
l’any 1917 a Barcelona (l’any 1922 hi exposaria la seva discutida obra
plàstica), i Miró exposava l’any 1918 a la galeria La licorne¸ de París. Concretament en aquesta ciutat, els contactes
entre catalans i francesos haurien de donar poc després d ela mort de Joan
Salvat-Papasseit, i quan el futurisme i el cubisme ja eren experiències
acabades, un dels moviments d’òsmosi cultural més notable en l’àmbit de
l’avantguardisme literari europeu: la progressiva recepció del surrealisme a
Catalunya, propagat arreu pel cap de brot del moviment, André Breton, el qual
ja havia tingut contactes amb Barcelona l’any 1922, quan l’escriptor francès,
llavors quasi desconegut, presentà en aquesta ciutat catalana l’exposició ja
esmentada del seu company Picabia.
Una de les figures-pont entre les
dues etapes avantguardistes que hem indicat fou J.V. Foix. Cal advertir que
Foix ja havia publicat l’any 1921 un dels primers articles crítico-històrics
sobre el moviment avantguardista a Catalunya, al número de febrer de la revista
Monitor. En aquest article, Foix
parlava de l’avantguardisme “com un dels
factors que pertorben l’elevació estilística de la nostra llengua”. Foix
sostenia allí que tant els avantguardismes com el retorn ales formes clàssiques
d ela versificació estaven intentant aportar alguna cosa al renaixement dels
nacionalismes, entrats en crisi a partir de la revolució industrial i el
naixement de les economies d’Estat. Pe`ro Foix ja es mostrava, en aquest
article, més favorable al progrés de l’estètica noucentista per ala finalitat
assenyalada, que a les investigacions estrafolàries dels avantguardistes, i
qualificava els últims de poetes mandrosos que no volien treballar àrduament en
la construcció d’estrofes perfectes: “Hom
ha observat per part d’alguns avantguardistes (...) un exaltament de la ignorància, una negació del valor del treball, una
repugnància a l’esforç, a l’estudi, i, sobretot, a l’útil erudició,perjudicial
només als incapaços”. Finalment, Foix ja pregonava abans de l’arribada de la moda surrealista, que a Catalunya
havien de tenir poc ressò les innovacions estilístiques de les avantguardes
d’importació: “Cal reconèixer que a
Catalunya, on l’esperit de construcció és similar a aquest esperit de
construcció que mou els més seriosos avantguardistes occidentals, els efectes
produïts per aquestes fermentacions han estat lleus. Més aviat una joia
ingènua, un idealisme patriòtic, una cura d’aportació per a contribuir a la
reconstrucció cultural de la Pàtria ha donat a la literatura contemporània
alguns exemples superficials d’avantguardisme. Els resultats directes són
actualment insignificants i innoïbles, però no així les derivacions que
mancades d’un control i tendint a la mutilació de la llengua en el moment de la
seva rehabilitació, podrien exercir una influència perillosa.“ (loc. Cit., p. 1)
Certament, caldrà considerar Foix
com un poeta que va estar per damunt de les modes de l’avantguarda, un poeta
més pròxim al neoclassicisme que protagonitzava al seu temps el grup dels
noucentistes, que no pas addicte, en l’estricte sentit del mot, a
l’avantguarda. Així ho demostrava l’any 1925, quan a l’article “Algunes consideracions sobre la literatura
d’avantguarda”, aparegut al n. 2 de la Revista
de Poesia, reprenia aquests arguments moderats: “En rigor les tendències extremes no han influït pas gaire en la
literatura catalana contemporània. Es un error citar En Salvat-Papasseit. S'hi
enganya ell i ha enganyat els altres. Aquest malaurat poeta mai no fou un
avantguardista ni en la interpretació directa ni en l'equivocada donada a
aquesta activitat literària. Els seus cal·ligrames són infelicíssims. Crec que
els nostres crítics faran una bella obra d'abandonar tota hipòtesi de filiació
d'En Salvat-Papasseit a cap escola ni tendència extrema. No tan solament
fracassà en el seu intent d'aportació de formes noves, sinó que demostrà no
comprendre'n ni llur significació més elemental. Com a poeta sincer, com a
post-maragallià, en el seu esforç heroic per adaptar-se a una expressió
classicitzant, és on En Salvat-Papasseit donà a conèixer el seu talent
personal. No em toca, però, a mi, ni menys en aquestes notes, de referir-m'hi.
Volia fer constar que és menys modern que En Carner, que En López-Picó, que En
Sagarra, per exemple, els quals, dins llurs característiques particulars i en
llur pròpia expressió formal, han aportat imatges de modernitat efectiva. El
més obert, el més àgil, el més sensible, potser l'únic que de la nostra
generació havia comprès l'abast de la renovació literària per les directives
extremes fou l'admirat i plorat Joaquim Folguera.”. En aquest article, Foix
defensava més aviat Josep Maria Junoy i Joaquim Folguera com els veritables
representants del primer avantguardisme català.
A partir d’aquests pressupòsits és
fàcil d’entendre l’actitud mesuradament distanciada de Foix durant els anys de
recepció del surrealisme a Catalunya: és cert que Foix escrigué alguns poemes i
petites proses dominades per la llei poètica de l’anomenada escriptura
automàtica propugnada per Breton, però la seva tendència al classicisme ( si
més no pel que fa la forma dels seus poemes) és palesa al llarg de tota la seva
producció poètica. Més que ell, els capdavanters en el moviment català de
recepció del surrealisme francès foren el grup format per Lluís Montanyà,
Salvador Dalí i Sebastià Gasch, redactors principals de L’Amic de les Arts, revista publicada a Sitges entre 1926 i 1929.
Aquesta revista es va constituir en el portaveu del surrealisme a Catalunya.
Lluís Montanyà fou el més teòric del grup. Sebastià Gasch qui més es preocupà
de donar un relleu històric al fet surrealista a Catalunya, parlant de les
altres sèries no literàries on el surrealisme s’havia fet palès (l apintura,
especialment), i Dalí col·laborà amb algunes mostres d’escriptura automàtica que
valen com els millors i quasi únics exemples d’escriptura surrealista en
català. Heus ací una d’aquestes mostres, el famós text Peix perseguit per un raïm, publicat per Dalí al darrer número de L’Amic de les Arts, de 1929:
Aquesta caseta, que era un estel amb cua, estava dalt de la taula.
Hi ha cosetes planes; hi ha cosetes que s'aguanten amb una cama.
D'altres són un pèl, d'altres havien estat sal. El peix en qüestió havia estat petita sal; aquesta petita sal brillava i fou portada a Europa entre els pels d'un arrissat abric d'esquimal arraconat a la popa d'aquell yacht que tenia un nom d'illa.
Ara aquella petita sal era un peix, gràcies a un xec especialíssim.
A la platja hi havia vuit pedres: una de color de fetge; sis plenes de molsa; i una de molt llisa. Encara hi ha un suro mullat que s'asseca al sol; el suro té un forat rodó on fan niu les plomes.
Al costat del suro, una canyeta tendra, partida pel ventre, és posada dalt de la sorra.
Tot plegat no és més que un ràpid i veloç gotim de raïm, Les pedres no eren sinó la seva dolçor: la pedra color de fetge. la dolçor envenenada: les altres cobertes de molsa, els sis darrers nous discs de fonògraf; el suro, el seu esquelet; les plomes, els grans; la canyeta tendra trencada pel ventre, les ales; i la pedra més llisa de totes, ¿em caldrà encara dir que es tractava del blues més dessagnat que em canta l'altra tarda la meva amiga, posant els ulls guenyos, i arrufant el nasset com una petita bústia?
Era ben bé aquell raïm, submergit en el fons del cap del xampany, el que m'evocava la claror de les vinyes de Cadaqués. Jo provava de fer entendre a aquell peixet, mitjançant el lleuger tremolar de les meves cartes i sense per això interrompre la partida de poker amb la baronesa de X, com allà a les darreries d'agost, quan para l'aire, se sent el soroll de l'endolcir-se les vinyes, que ve a ésser un soroll semblant al que fa la pluja sobre les perdiuetes. Fou en aquest just moment -i potser a causa de l'agitació que promogué, en el brill de les joies de l'esmentada baronessa, el record momentani de l'origen de la petita sal de peix- que el raïm es llançà, emocionat i veloç, a la persecució d'aquell peix. Aquest, gràcies a una hàbil transformació en el brillant de l'anell de la meva núvia, fugia dissimulat en el seu dit, i endut vertiginosament per l'auto que jo mateix guiava. Llavors el petit raïm decidí d'adoptar una forma de velocitat diferent, que era la mateixa que havia vista adoptar als pinyols de préssec, les llargues temporades que han de passar tancats en els indrets buits. Així és que començà a disminuir de tamany, fins a esdevenir un petitíssim raï, del qual ben aviat nomé en resta la pinyolada, la qual romangué volant, suspesa com una petita constel·lació de perdigons.
A cada moment era més gran la munió d'autors carregats de bandits que ens perseguien a trets; els bandits portaven petites gorretes de llana i, alguns, ulleres per al vent; el camí era un flabiol de 8 forats, i a cada forat hi havia un petitet ase podrit.
Sentim a la vora llurs motors.
Llancem l'ampolla de whiski. S'eriça la terra de fulles de Guillette. Un pinyol de raïm és llurs ulls.
Sentim el galopar vermell de llurs cavalls.
Dos pinyols de raïm són una petita sal.
Tirem el tub de carmí. Neu.
Sentim el lliscar de llurs trineus.
A la fi t'has desprès, i llançat al teu vestit de ball d'argent; i una ampla mar, il·luminada per la lluna, ens ha allunyat dels nostres enemics.
La petita sal volia explotar com una cendra.
Ara, si volguessis, podríem perllongar aquell bes interromput en el dancing. Però, ¿o som a la tarda? ¿No és el sol encara alt?
Les herbes més fines tenen un costat il·luminat, i l'altre ombrívol com els planetes.
Allà, darrera la casa, sé l'indret on hi ha un petit escarbat sec.
Dalt de la pedra, una oliva esta quieta.
Si apreto els teus dits, aixafo els grans de gotim de raïm del meu berenar; i si vull recordar les teves cames, no aconsegueixo sinó reveure aquell torbador ase podrit amb el cap de rossinyol.
L'oliva quieta porta una petita faldilla.
Jo tinc una bonica foto de Nova York.
Tal com Montanyà puntualitzà des de
la seva tribuna d’aquesta revista, el surrealisme es rebé a Catalunya barrejat
amb elements propis d’estètiques anteriors, i ja ignorades pels seguidors de
Breton. Montanyà vinculà el surrealisme a tota la tradició simbolista francesa
i anglesa en parlar de l’aportació de Poe i Mallarmé, de Baudelaire i de
Rimbaud. De fet, hi ha una línia contínua que va de la poesia romàntica a la
poesia simbolista francesa i anglesa, i que culmina en el surrealisme de
Breton, Soupault, Desnos i Aragon, tal com quedava plantejat en el primer
manifest surrealista de Breton, de 1924.
Reproduïm a continuació, fragments
de dos articles de Montanyà, apareguts als ns. 25 i 26 de L’Amic de les Arts (1928):
És evident
que l’anomenat esperit nou correspon a una realitat. Hi ha una sensibilitat
moderna que ningú , avui, no pot entestar-se a seguir negant. Acceptem l’epítet
modern malgrat de la seva adorable vaguetat. El nom no fa la cosa i, potser, al
cap de molts anys, aquest adjectiu servirà per a designar la nostra època. (Per
alguna cosa el Pont Nou és un dels ponts més vells de París i la Plaça Nova,
una de les més velles places de Barcelona.) Ara bé, què és l’esperit modern?
Aquesta és una pregunta a la qual no sabríem contestar. D’altres han intentat
vanament de definir-lo, de situar-lo,. I no ho han pogut assolir concretament.
És indiscutible, però, que aquest esperit existeix. Que hi ha poemes, pintures,
màquines, i fins i tot, sistemes filosòfics, esperit modern. I d’altres que no
hi participen en res. L’activitat dels artistes d’avui és una prova palesa
d’aquesta sensibilitat abans inexistent. I els atacs, les injúries, els
descrèdits que rep de tots costats, una altra de nomenys eficaç i contundent.
Per a
tractar, bé o malament, de donar una idea d’aquest esperit (ens referim
únicament al seu aspecte poètic literari, no volent envair els dominis dels
amics Gasch i Cassanyes) hauríem de cercar els elements en les diferents i
nombroses escoles que han anat succeint-se els darrers anys, amb una
progressiva velocitat: fanatisme, unanisme, simultaneisme, cubisme, futurisme,
dadaisme, superrealisme...
Els
fantasistes han volgut donar als jocs de paraules, ales rimes desconcertants, a
les piruetes del llenguatge un predomini desmesurat, tot i comportant-se
irrespectuosament ambla majestat una mica rígida i acompassada de la poesia.
Els unanimistes,per contra, excessivament trascendentals, s’han allunyat de
l’home per a exaltar les masses i les multituds. Revolucionaris ja a fons, els
cubistes (cubistes literaris, dels quals Apollinaire resta el guiador
sensibilíssim), han fet taula rasa de tota convenció, menyspreat la puntuació i
la rima, per a deixar a la paraula tota la seva valor i donar a l’inconscient
un lloc predominant. Els dadaistes s’abandonen ja a l’inconscient, capgirant la
lògica, la sintaxi, el sentit tradicional de les paraules, i consagren la
imatge per damunt de tota altra cosa. Els superrrealistes han portat l’aventura
dadaista a les darreres conseqüències, lliurant-se a la imatge com a una droga
i exaltant fanàticament l’inconscient incontrolat com una nova religió.
Aquest
superficial i ràpid examen –una conferència de sobretaula no permet més
extensió ni major `profunditat- de les escoles que més han contribuït a la
formació de l’esperit modern, agrupaments esplèndidament preparats per a
expressar noves realitats, permet de distinguir llurs dues preocupacions
fonamentals: la multitud i l’inconscient: dos diferents aspectes d’una
suggestió única. Ultra això han volgut també alliberar-se de la tècnica
poètica. Nous romàntics, han volgut capgirar les regles de l’art poètica
establerta, no per simple desig de revolta, ans bé per a expressar-se
lliurament. Amb l’única excepció del futurisme, Marinetti i els seus seguidors
llancen mots de llibertat sense tenir cap nou sentiment a expressar i per
simple fretura de contradicció. Per aquest motiu el futurisme, encara que hagi
coadjuvat eficaçment a la reacció poètica dels darrers anys, no ha estat més
que un rebrot tardà del romanticisme, de l’autèntic romanticisme del prefaci de
Cromwell.
Havem vist,
lleugerament, els efectes. Quins són els orígens d’aquesta renovació poètica?
En la poesia de Baudelaire trobem ja els
gèrmens, gairebé imperceptibles, de l’esperit nou. Baudelaire, el primer,
dominà les paraules. Rimbaud, el precursor, les sotmeté definitivament,
deslliurà la poesia del verbalisme eixorc que la dominava. Mallarmé és ja el
legislador d’un ordre nou. Però aquestes notes prendrien unes proporcions
desmesurades... (ed. cit. p. 40-42)
I també:
Enemic de
tot alògica [el surrealisme], l’andamiatge damunt el qual està bastit és
paradoxalment lògic i creiem que pot ésser reduït a les següents idees
essencials: hi ha en l’esperit humà un immens espai a explorar, verge fins avui
per la rutina de la nostra intel·ligència, la qual es veu obligada a moure’s
dins un cercle reduït, limitat per les regles clàssiques de l’art, que ens han
estat imposades per esperits d’un altre temps, radicalment diferents del
nostre. Les mateixes paraules tenen un sentit tan limitat, que tots els
escriptors, per més allunyats que puguin semblar, diuen aproximadament les
mateixes coses. Renunciant a aquestes limitacions de la nostra educació,
renunciant ala lògica, renunciant a la claretat, renunciant a ço que havíem
vingut anomenant la raó, descobrirem coses que mai no havien estat dites i
veritats inèdites sobre nosaltres mateixos ens seran revelades. (No costa gaire
de veure la influència directa de les teories freudianes del subconscient
damunt aquestes motivacions del superrrealisme).
En una època
com la nostra, de múltiples tiranies insuportables, en la qual la societat
devora l’home, la col·lectivitat anul·la l’individu, ¿no és una prodigiosa font
d’exaltació aquest no dependre més que de nosaltres mateixos, amb la creació
espontània d’imatges que no són per als altres homes més que una mena de lligam
comú? Per aquesta exploració de la cantera subconscient, els superrealistes han
aconseguit d’arribar a aquell estat de consciència en el qual es forma l’emoció
poètica, a la font on aquesta brolla en un gran desordre, arrossegant tota mena
d’imatges, molt més intenses que els fets que les canalitzaran poc a poc fins a
ofegar-les completament.
Els superrealistes no són lluny de
creure que si l’home s’acostumés a aquestes visions, podria alliberar-se de la
tirania del món constituït, i que l’habitud del somni despert arribaria a
esdevenir una passió de tal gravetat que commouria tot l’edifici social. No ens
cal témer, però, que un tal moment arribi. Els homes estan massa arrapats al
món dels fets i de les realitats per a preocupar-se fins a tal punt d eles
visions poètiques. (...)
L’instint
del subconscient, sense una limitació estètica, una ordenació intel·ligent i un
fi moral incontrolat, no pot donar més que fruits híbrids, monstruosos. El
somni de la raó produeix monstres. I no és pas això, certament, ço que ens cal. (...)
El
superrealisme –havem tractat de demostrar-ho- ha respost a una necessitat
imperiosa del moment. Ha tingut la seva utilitat i la seva eficàcia. La seva
aportació no pot ésser negligida. Avui, però, només poden ésser-ne utilitzats
els elements per a injectar una nova saba vivificadora- indispensable d’ara en
endavant, a tota la nova literatura. Elements subjectes, pe`ro, a un sever
control de la intel·ligència, ordenats i depurats per preocupacions subjectives
d’ordre estètic i d’ordre moral. (ed. cit., pp. 47-49)
Podem adonar-nos que Lluís Montanyà, tot just l’any
1928, és a dir, quan el surrealisme francès estava encara en plena bullícia, ja
comentava amb certa reticència l’aportació pràctica i teòrica del surrealisme
francès. Això podria explicar-se per la manca de context que tingué el
surrealisme francès. Això podria explicar-se per la manca de context que tingué
el surrealisme a Catalunya. Mentre França havia tingut un sòlid moviment
simbolista,mentre París, Berlín i Zuric havien estat l’escenari de la gresca
urbana dels dadaistes (Tristan Tzara al capdavant), mentre els francesos
llegien i comentaven ja àmpliament l’obra de Freud, a Catalunya, i a Barcelona
concretament, potser hi havia molt d’interès per part d’alguns escriptors i
artistes a seguir la nova pauta europea, però, en canvi, no hi havia cap “solidaritat contextual” per dir-ho
d’alguna manera.
És lògic que fos el camp de la
poesia –camp de paraules, i en conseqüència d’opinions- on més es fes notar la
manca d’atreviment, en general, per part dels nostres poetes: l’atemptat contra
la ideologia conservadora i burgesa de la classe dominant s’hauria fet molt
palès. Per això pogué dir un altre crític, Joan Ramon Masoliver, alguns anys
més tard, que a Espanya, en general, només hi havia hagut dos surrealistes de
debò: Lluís Buñuel i Salvador Dalí, és a dir, un cineasta i un pintor. I també
per aquestes raons esmentades pot entendre’s el llenguatge violent i crispat
que van fer servir Dalí, Gasch i Montanyà en llur famós Manifest Groc que publicaren, com full solt, el març de 1928 i que
diu:
L’Amic de
les Arts publicà el seu darrer
número el mes de març de 1929,però altres revistes ompliren el buit: Hèlix s’edità a Vilafranca del Penedès
des del febrer de 1929 al març de 1930. Montanyà hi publicà la primera ressenya
peninsular sobre l’Ulysses de Joyce,
declarant que després de Joyce ja no es podia seguir essent surrealista. També
el 1929 s’iniciava la publicació des Fulls
Grocs, on també havia de participar-hi Montanyà; el Butlletí de l’Agrupació Escolar de l’Acadèmia i Laboratori de Ciències
Mèdiques de Catalunya, dedicà el número de juliol-setembre de 1930 al Superrealisme.
També és
aquest darrer any quan Dalí pronuncia una famosa conferència a l’Ateneu de
Barcelona, que inclou aquestes paraules: “Seria
inacabable la revisió dels sentiments humans dits elevats, que ens ofereix
còmodament la recent psicologia. I realment no és necessària del tot la tal
revisió per a poder enunciar com en el pla moral que la crisi de consciència
que el surrealisme creu abans tot provocar, una figura com la del Marquès de
Sade apareix avui d'una puresa de diamant, i en canvi per exemple, i per citar
un personatge nostrat, res no pot semblar-nos més baix, més innoble, més digne
d'oprobi, que els "bons sentiments" del gran porc, el gran pederasta,
l'immens putrefacte pelut, l'Àngel Guimerà.
Recentment jo he escrit damunt d'una pintura representant un
Sagrat Cor: "J'ai craché sur ma mère". Eugeni d'Ors, (al qual
considero un perfecte con) ha vist en aquesta inscripció un senzill insult
privat, una senzilla manifestació cínica. Inútil de dir que aquesta
interpretació és falsa i treu tot el sentit realment subversiu a la tal
inscripció. Es tracta, al contrari, d'un conflicte moral d'ordre molt semblant
al que ens planteja el somni, quan en ell assassinem una persona estimada; i
aquest somni és general. El fet que els impulsos subconscients siguin sovint
d'una extremada crueldat per a la nostra consciència, és una raó de més per no
deixar de manifestar-los on són els amics de la veritat. La crisi d'ordre
sensorial, l'error, el confusionisme sistematitzat, que el surrealisme ha
provocat en l'ordre de les imatges i de la realitat, són encara recursos
altament desmoralitzadors. I si avui puc dir que el Modern Stil, que a
Barcelona té una representació excepcional, és el que està més a la vora del
que avui podem estimar sincerament, és ben bé una prova de
fàstic
i indiferència total per l'art, el mateix fàstic que ens fa considerar la carta
postal com el document més viu del pensament popular modern, pensament d'una
profunditat sovint tan aguda que escapa al psicoanàlisi (em refereixo
especialment a les cartes postals pornogràfiques) (...)” (Hèlix, núm 10, 1930, pp 4-5).
Com
hom pot observar,les actituds es van anar radicalitzant. La conseqüència dels
darrers aldarulls provocats per Dalí fou el seu progressiu aïllament. Dalí
acabaria refugiant-se a París, on el clima cultural era més favorable als
avantguardismes, i autors com Gasch i Montanyà, i els ja sempre més moderadors
i purs “espectadors” dels fets, com Foix, Masoliver i Díaz-Plaja, s’anaren
oblidant de l’escomesa surrealista. Paral·lelament, i al marge d’aquestes
mostres d’avantguardisme, Riba i Guerau de Liost polien les seves estrofes
classicistes, plenament impregnades de les consignes noucentistes.
Finalment,
la proclamació de la Segona República hauria de facilitar l’accés a les
institucions culturals de la Generalitat a tots aquells intel·lectuals que
durant la monarquia d’Alfons XIII i malgrat la dictadura de Primo de Rivera
havien continuat alimentant la il·lusió cultural i política de la nacionalitat
catalana.
Davant
l’oportunitat d’aixecar una literatura nacional catalana, els avantguardistes
foren automàticament considerats francòfils. La seva activitat s’esllanguí, i
el tronc d ela intel·lectualitat catalana secundà ambla seva aportació
racionalista i ordenada, mesurada i optimista,la reconstrucció d’una cultura
autòctona.
Font:
CARBONELL, Antoni, ESPADALER, Anton M., LLOVET, Jordi, TAYADELLA, Antònia.
LITERATURA CATALANA DELS INICIS ALS NOSTRES DIES. pp. 467 - 493) Editora i
Distribuïdora Hispano Americana, S.A. (EDHASA). Barcelona, 1980.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada