EL TEATRE, DEL MODERNISME A
LA GUERRA CIVIL
La
magra persistència del teatre català és una errada en la campanya de
recatalanització cultural. O més ben dit: és un símptoma prou clar que no havia
assolit encara la necessària expansió. Els seus progressos eren considerables,
i cada dia més ferms; però l’aparença optimista que insinuen els llibres i els
periòdics, la vida acadèmica i la superfície oficial, no ha d’enganyar-nos
respecte a d’altres facetes. El teatre necessitava una “assistència”
més àmplia i més cara” que els altres
gèneres literaris, i no l’havia aconseguida en la mesura exigible. De tota
manera, això és només un factor. Cal afegir-hi els ja exposats: l’al·lèrgia “irrealista” del Noucentisme, la dèria de la
intel·lectualitat per les tendència minoritàries, la “crisi del teatre” comuna a tot Europa. Pel que fa a la resta
dels Països Catalans, la situació és encara pitjor: el teatre no havia sortit
de la fase vuitcentista del dialectalisme i del sainet còmic o de l’apunt de
drama rural.
JOAN FUSTER: Literatura Catalana Contemporània, Documents de Cultura, núm 1. Curial Ed., Barcelona,
1972, p.302.
Hom ha qualificat el període que va
des de l’assumpció del realisme al teatre de la guerra civil com a etapa de
plenitud del teatre català modern. Indubtablement les aportacions teatrals
d’aquest període a la història de l’escena són destacables i mostren un evident
progrés respecte de les produccions anteriors. Però fóra més exacte de
referir-se a aquesta època des d’un angle més crític i, alhora, més real. Des
d’aquest punt de vista hauríem de parlar d’una aferrissada voluntat
d’estabilització del teatre català i dels greuges i dificultats que aquest
projecte provoca: voluntat d’aconseguir un repertori d’obres que
materialitzessin la síntesi entre els nous moviments dramàtics i la pròpia
tradició teatral, que pogués inserir-se –com un element més- en una societat
amb vocació de normalitat i de progrés.
Quan passem revista als diferents
episodis de la història del teatre català del Modernisme a la guerra civil ens
adonem de la capacitat descriptiva d’una realitat social que el teatre
expressa. És impossible descontextualitzar les diferents etapes que es van
succeint en l’escena catalana a mida que la història avança. No és precisament
arbitrari que a Catalunya s’intenti portar a terme un teatre anarquista. I
tampoc no és fruit d ela casualitat que s’intenti que arreli una comèdia
burgesa, i en l’altra cara de la moneda, un teatre revolucionari durant la
guerra civil. Un altre plantejament és que aquests intents siguin assolits i
aconsegueixin una categoria artística alhora que social. Perquè la maquinària
teatral sotmesa als imponderables històrics que ha patit la cultura nacional
catalana, no ha trobat sovint l’expressió dramàtica que coordinés una estètica
renovadora i actual amb l’assumpció de la pròpia problemàtica i tradició. Així,
observem com molts dels dramaturgs catalans intenten donar entrada als
moviments dramàtics contemporanis, però sovint es troben encotillats per una
imitació anihiladora o, fins i tot, per una deficient comprensió de les noves
estètiques. També podem observar com alguns autors no tenen la força suficient
per replantejar els esquemes artístics –criteris de representació, tòpic
romàntics i folkloristes...– i ideològics –visió idealista de l’existència, amb
la seva dosi de sentimentalisme, de falsa harmonia social... – que nodrien la
societat catalana. Quan sembla que s’ha aconseguit un brillant autor dramàtic
en la figura de Josep Maria de Sagarra, que protagonitza la vida teatral
catalana durant una llarga època, ens adonem que gran part de la seva obra no deixa d’ésser un
anacronisme tant en la forma –supervivència del vers- com en el fons –temàtica
rural, costumista-. Però era un anacronisme necessari. Sagarra va escriure en
ple segle XX el que s’hauria d’haver escrit, com va dir Josep Pla, entre el
segle XVI i Verdaguer. És evident que aquest fet comportaria una
desestabilització del panorama teatral català, i prou que se’n ressentiria,
però és un fenomen explicable en el context de la nostra cultura.
La trajectòria del teatre català del
Modernisme a la guerra civil és, essencialment, un dificultós camí cap a la
normalitat, que el resultat de la guerra havia d’anorrear en un moment històric
que permetia la creença en un futur d’estabilitat nacional.
1. El Modernisme teatral
L’obertura de la literatura catalana al moviment
intel·lectual europeu, que caracteritza i informa el Modernisme, s’havia de
deixar sentir especialment en l’àmbit teatral. Hom ha parlat de la seducció del
teatre que experimentaren molts modernistes. Efectivament, la revisió
exhaustiva de les produccions artístiques dels diferents autors comporta quasi
sempre l’aparició d’una més o menys dedicació intensa al teatre. Val a adir que
aquest interès connectava amb la voluntat modernista de recerca d’un art total, on poesia, música, pintura i
drama havien de materialitzar-se, alhora, al servei de la més completa
expressió artística.
Com ja hem dit, aquesta afecció
teatral venia recolzada arreu d’Europa en un moment especialment pletòric en
l’àmbit dramàtic. S’ha de considerar que la darrera dècada del segle XIX veu
damunt dels escenaris una dialèctica enriquidora entre els seguidors de les
estètiques naturalista i simbolista. Dialèctica que es formalitza en un avenç
considerable en les tècniques de representació, en la voluntat artística d eles
manifestacions teatrals i en la promoció d’alguns autors d’interès
considerable. Bàsicament, aquesta renovació de les estructures dramàtiques va
tenir la seu a París. Allí es crearen grups –que avui anomenaríem de cambra o
experimentals- com el Théâtre Libre d’Antoine,
l’Oeuvre de Lugné-Poe, que donaria
expressió dramàtica al simbolisme. D’aquests cercles sortiria l’admiració
envers autors com Henrik Ibsen i Maurice Maeterlinck, que van influir
transcendentalment en el modernisme
teatral. Si per una banda el naturalisme volia infondre un teatre estrictament
realista nodrit pels principis deterministes, el simbolisme volia aconseguir un
teatre de múltiples ressonàncies, que havia d’esdevenir una harmonia de
moviments, gestos, colors, sons, orientats vers un símbol.
Tot aquesta panorama de novetats
arribà a Catalunya per diferents canals. Algunes companyies estrangeres, també
alguna agosarada companyia local; però l’atenció fonamental envers les noves
estètiques hagué de produir-se en els cercles intel·lectuals modernistes.
Llibres, revistes, s’interessaren pel nou moviment escènic. I algunes
activitats sorgides d’aquest món intel·lectual arribaren a materialitzar-se damunt
l’escena. Així, institucions com el Teatre
ïntim d’Adrià Gual, els Espectacles i
Audicions Graner de Lluís Graner i del mateix Adrià Gual, representen
importants experiències de connexió amb els nous moviments dramàtics.
L’arribada d’una tal quantitat de
novetats dramàtiques tingué un reflex immediat en les obres de molts autors
modernistes. Alguns es deixaren emportar per un mimetisme anorreador, altres
adaptaren les noves influències a la seva ideologia i als condicionaments de
l’estructura teatral catalana. En aquest últim cas, però, no deixava d’ésser
una obra personal que en algunes ocasions arribà a tenir considerable qualitat
artística.
Henrik Ibsen fou el gran definidor
escènic del naturalisme i la seva influència es mantingué a Catalunya durant
llarg temps. El seu teatre tingué una ressonància no solament artística, sinó
també social i política. Fruit d’aquest darrer aspecte de la seva obra és
l’aparició d’un teatre d’afiliació anarquista, que té un important representant
en Felip Cortiella.
La influència del naturalisme
Felip Cortiella (Barcelona, 1871-1937)
A través de les societats àcrates,
Felip Cortiella intentà crear una infraestructura teatral al servei de les
classes populars. Entre totes les seves empreses destaca l’Agrupació Avenir, que féu una tasca important, amb res`so entre el
públic obrer. Les seves activitats se centralitzen en una informació dels nous
autors –bàsicament d’Ibsen-, en una producció pròpia i en una tasca de teòric i
de direcció teatral. Per a ell el teatre és un mitjà d’apostolat,, una
possibilitat artística d’expressar les seves idees sobre un projecte llibertari
de societat. Rebutja el teatre com a distracció i considera el dramaturg com a
“un gran apòstol de la humanitat”
–per dir-ho amb paraules seves. Com es pot suposar, els seus herois són
personatges de comportament íntegre i honest que tractaran d’imposar la moral
àcrata per la força de la seva exemplaritat. Pel que fa al sentit proselitista
de la seva obra, és evident que va més lluny que Ibsen. D’entre la seva
producció destaquen obres com Els
artistes de la vida (1898), Dolora (1903),
El morenet (1904) i La brava joventut (1933), on ataca el
lerrouxisme com a maniobra de la dreta per tal de dividir la classe obrera fent
anticatalanisme: l’acràcia, projecte universalista, passa, per a Cortiella, per
l’arrelament, és a dir, per la catalanitat.
La influència del naturalisme i,
particularment, el ressò de l’obra d’Ibsen no es manifestà de manera única en
aquesta via política i partidista. L’interès naturalista per la realitat
complexa de l’home va nodrir la producció d’autors destacats com Ignasi
Iglésias, Josep Pous i Pagès i Joan Puig i Ferreter. Val a dir que l’interès
per aquest teatre e mantingué a Catalunya més enllà dels límits cronològics del
Modernisme, coexistint en les cartelleres teatrals amb els corrents dramàtics
posteriors.
Altres autors, amb una dedicació més
completa a l’estètica simbolista, tingueren també obres d’un caire naturalista.
Així, Santiago Rusiñol amb L’heroi (1903),
Adrià Gual amb Els pobres menestrals (1908)
i Apel·les Mestres amb L’estiuet de Sant
Martí (1912). L’afany naturalista de reflectir la realitat amb tota la seva
cruesa donà peu a algunes obres amb escenaris exòtics i de marginació social.
Aquest interès, que va ser d’inventari per als costumistes del XIX –com en
l’obra d’Emili Vilanova-, és en el cas de Juli Vallmitjana (Barcelona
1873-1937) una fascinació per un tipus d’existència allunyat dels
convencionalismes socials. Així, reflecteix el món dels gitanos a Els zin-calòs (1911) i La gitana verge (1912) i el dels baixos
fons a Els jambus (1912) i En Tarregada (1912). A part de l’ús
original d’una parla especialíssima que s’adiu amb l’ambient de les seves
obres. Vallmitjana estava relacionat amb el grup de pintors modernistes de la Colla del Safrà –Mir, Canals i,
sobretot, Nonell. Relació que es fa palesa en la tonalitat ambiental de les
seves peces teatrals.
Ignasi Iglesias (Sant Andreu de Palomar, 1871 – Barcelona, 1928)
La voluntat de connectar amb les
classes populars defineix tant l’obra com la trajectòria humana d’Ignasi
Iglésias. Menyspreat per alguns sectors del Noucentisme, aconseguí un ressò i
una pervivència entre el món obrer.
Integrat en la vida dels
treballadors del seu barri de Sant Andreu, Iglésias formalitzarà una producció
teatral important. La lectura d’Ibsen, sobretot –com també d ela primera època
de Gerhart Hauptmann- serà l’esperó que donarà peu a la seva obra, que es
caracteritzarà, ja des dels inicis per la confecció de drames severs, d’ambient
proletari i amb una intencionalitat reivindicativa. Però Ibsen serà solament un
punt de referència, perquè la producció d’Iglésias es realitza en uns
paràmetres molt allunyats dels de l’autor escandinau.
En algunes de les seves obres més
destacades, com El cor del poble (1902),
Fructidor (1897) o Els vells (1903), el món obrer és
tractat des de dos vessants: en primer lloc, en fa l’apologia; i, en segon,
tracta els problemes propis dels humils; com en Els vells, per exemple, on posa en escena la problemàtica dels
homes d’edat sense feina i de la dificultat per trobar-ne. Ara bé, malgrat tot,
la crítica social que sura d’aquestes obres no deixa de ser individual. La
justícia no és qüestió d’estructures, sinó de bondat del poderós envers els
seus subordinats. Si aquest mecanisme funciona es produeix la felicitat
col·lectiva. Evidentment, Iglésias no era revolucionari. En un moment
d’intenses lluites socials, el sentimentalisme obrerista no resultava gaire
convincent. Els pobres van ésser els seus personatges i, sens dubte, trasllueix
les seves problemàtiques. Però tot resta en un pla excessivament idealista. Hom
ha dit d’Iglésias que amb raó fou anomenat “el
poeta dels humils”, però mai no pogué ésser el poeta del proletariat. Ni la
consciència de classe, ni la consciència revolucionària existí per a Iglésias. És cert que sovint la nota
reivindicativa arriba a esdevenir pamflet, però la capacitat dramàtica
d’aquestes situacions és aigualida per l’anècdota melodramàtica. El gruix del
seu teatre es basteix a partir d’uns plantejaments més aviat morals. La llar
obrera i el món obrer són el lloc ideal –i també idealitzat- de la plenitud
vital; un món senzill, de satisfaccions petites i quotidianes, ample i
solidari, envoltat, però, d’infinits perills que atempten incessantment contra
la seva harmonia. Obres en aquesta línia seran també L’escorçó [sic] (1893), Foc
follet (1899), Les garses (1905).
Com a conseqüència de la implantació cultural dels noucentistes, els quals tot
i no acceptar-lo mai el toleraren amb certa ironia. Iglésias se sentí desplaçat
i el seu teatre experimentà un gir sota la influència de la nova generació. Dóna
entrada a elements burgesos –La llar
apagada (1926)- i expressa la seva preocupació per l’estructura familiar
–la qual considera vèrtex de la societat – i pel tema de la paternitat, vist
principalment des de l’angle femení, com en La
fal·lera de l’amor (1921).
Tanmateix, Ignasi Iglésias no
renuncià mai a la crítica social, com ho demostra Joan barra, escrita el 1921, sobre el tema de la corrupció
administrativa a través del fosc i gris món dels funcionaris –Iglésias fou
durant dos anys regidor de l’ajuntament de Barcelona-, però que deixà inèdit,
car temia la reacció d’alguns personatges que podien sentir-se ofesos per
l’excessiva versemblança de la peça.
Joan Puig i Ferreter (Selva del Camp, 1882 – París, 1956)
Inicia la seva producció teatral el
1904 amb uns Diàlegs dramàtics,
complementats el 1906 amb els Diàlegs
imaginaris. Ja des del primer moment, Puig es col·loca dins la línia del
teatre modernista, que trenca amb la tradició oral de la Renaixença.
El 1904 estrena la primera obra apta
per a l’escena: La dama alegre (els Diàlegs, eren, més aviat, unes
exposicions de caire ideològic i estètic) que situa Puig i Ferreter a l’avantguarda
teatral del moment. El noi mimat (1905)
va ser un fracàs i a Arrels mortes (1906)
apareix ja l’intent de fusió de la problemàtica personal de la protagonista amb
la social. En aquesta mateixa línia cal situar la bagassa (Boires de ciutat)
(1906), vinculada al teatre social d’arrel gorkiana.
El 1908 publica Aigües encantades, obra plenament dins la línia dels drames d’idees
i passions que caracteritzen la primera etapa de Puig i Ferreter dramaturg, la
que va de 1904 a 1914. Representa, alhora, l’intent més reeixit en l’àmbit de
la problemàtica social i col·lectiva.
Del mateix any són La dama enamorada, que pot ser
considerada, segurament, la millor de les seves obres teatrals, i també el seu
text teòric més important. L’art
dramàtica i la vida. Encara dins de la primera etapa es poden destacar Drama d’humils (1909), La innocent (1911), El gran Aleix (1912), Desamor
1912) i La dolça Agnès (1914).
Es tracta, en general, d’un teatre
de denúncia, psicològic i realista, que cerca un millorament moral de
l’espectador.
Entre 1914 i 1917 el teatre de Puig
i Ferreter sofreix una crisi, que cal situar dins el context d’una crisi
general del teatre català. Puig havia volgut convertir el teatre en el seu “modus vivendi”,però no ho havia
aconseguit: les seves obres topaven amb els prejudicis de la societat burgesa
pel seu contingut. Si volia viure del teatre no podia continuar escrivint el
tipus d’obres que feia.
La segona etapa del seu teatre
(1017-1924) es caracteritza per un canvi de temàtica, fruit del desig
d’adaptar-se al públic. Les dues primeres obres d’aquesta etapa –La senyora Isabel i Garidó i Francina- es troben ambientades en el passat i centrades
en la temàtica sentimental. Teatre, doncs, d’evasió, d’acord amb els gustos de
la burgesia en un moment (1917) en què els conflictes socials s’havien
agreujat.
Després intentarà l’alta comèdia: Si n’era una minyona (1918), El gran enlluernament (1919) i L’escola dels promesos (1922), Però com
que li sap greu renunciar totalment al teatre d’idees, escriu unes comèdies
híbrides, en part d’acord amb la banalitat de la comèdia burgesa, però amb un
major aprofundiment en els personatges.
El 1921 escriu dues obres –les ales de fang i La dama d’amor feréstec- que responen bàsicament als plantejaments
de la primera època. Com a cloenda de la seva activitat teatral, el 1923
estrena Un home genial on tracta la
seva pròpia problemàtica com a dramaturg, a cavall entre la submissió als
gustos del públic i la necessitat de plasmar en el teatre uns problemes i unes
idees que no s’adeien amb la producció industrial. El protagonista d’Un home genial, conscient del
rebaixament a què havia arribat com a dramaturg, decideix de ser fidel a si
mateix, renunciant a l’èxit per esdevenir un franctirador.
Hauria pogut existir, potser, una
tercera etapa de Puig i Ferreter,propera a la primera. L’intent, però, va
quedar sense realització. La dedicació de Puig al teatre, a partir d’aquest
moment, és molt episòdica i anecdòctica i no ens serveix per predir el que
hauria pogut estar una nova etapa dramàtica de l’autor, que els fets polítics
van truncar.
Josep Pous i Pagès (Figueres, 1873- Barcelona, 1952)
Josep Pous i Pagès té una producció
teatral molt pròxima, en certa manera, al costumisme de Pin i Soler, tot i que
entre l’uni l’altre hi hagi una generació de distància.
L’obra de Pous i Pagès es
caracteritza per una construcció coherent i ben lligada, els personatges no
cauen mai en el verbalisme propi d’altres autors més típicament costumistes, i
és escrit amb gust idiomàtic i estètic, sense gaires estridències
transcendentals o sentimentals. El seu teatre és intel·ligent, amb uns recursos
primmiradament triats, fruit d ela reflexió però també d’un apassionament
encara neoromàntic.
L’endemà
de bodes (1904), una de les seves
obres més reeixides, és un drama rural amb ressonàncies de l’obra de Víctor
Català: hi apareixen els temes de l’avarícia, l’egoisme i l’amor apassionat i
rude dels muntanyencs.
A l’obra Senyora àvia vol marit (1912) queda reflectit el drama de la
joventut perduda: una vella dama cerca inútilment el mirall que li podria
retornar la joventut enyorada.
En Joan Bonhome (1912), Pous assaja
un estil de teatre molieresc: un personatge popular intenta defugir la
mediocritat a través de la carrea política.
Sintetitzant, diguem que Pous i
Pagès va fer proves en tots els estils teatrals: els drames rurals –citem també Rei
i Senyor, de 1918-, peces curtes de tema intranscendent, i fins i tot el drama històric, com és el cas de Damià Rocabruna, el bandoler (1917),
escenificació de la vida llegendària de Perot “lo lladre”.
L’any 1930 estrenà Vivim a les palpentes on, sota la
metàfora d’un pare i una filla desavinguts podem entreveure el problema polític
que al cap de pocs anys havia de descabdellar-se realment i tràgica.
La influència simbolista
L’estètica simbolista tingué un ample ressò a
Catalunya. Maurice Maeterlinck, autor representatiu d’aquest corrent, deixà una
important empremta en moltes obres modernistes. Però deixant de banda la
influència textual, és de destacar la innovació tècnica teatral que el
simbolisme comportava. Efectivament, s’eixamplaren les solucions escèniques amb
la clara intenció de servir la presentació de l’obra. Hom havia de crear una
atmosfera, un ambient suggestiu que centrés l’atenció de l’espectador. Per
tant,la llum, la interpretació, l’escenografia..., havien de ser elements
curosament elaborats.
Com dèiem, Maurice Maeterlinck és el
gran autor simbolista que proporciona una sèrie d’obres importants que els
directors escènics recrearan damunt les taules teatrals. Però el teòric
d’aquesta visió complexa i elaborada de l’espectacle teatral és Wagner. La seva
concepció del drama musical i les seves escenificacions no solament feien
trontollar els esquemes musicals, sinó també els teatrals. Si per una banda
l’obra wagneriana permetia de crear-se, més que mai, la il·lusió d’un art total
on convergien diferents expressions artístiques –música, pintura, poesia,
drama...-, també nodria alhora la recerca d’un teatre popular i nacionalista
basat en el llegendari autòcton.
A Catalunya tot aquest devessall de
teories escèniques va tenir un reflex, bàsicament, en les obres teatrals de
Santiago Rusiñol, Apel·les Mestres, en La
fada, de Jaume Massó i Torrents; en Nausica,
de Joan Maragall i, sobretot, en Adrià Gual.
El cas de Santiago Rusiñol pot
resultar paradigmàtic pel que fa al
contingut de la influència simbolista a Catalunya. Precisament en una de les
Festes Modernistes teatrals de Sitges es presentà La intrusa, una de les obres més significatives de Maeterlinck.
L’obra de Rusiñol recull més aviat un contingut ideològic i de reivindicació
del paper de l’artista en una societat “fenícia”,ocupada solament en afers
materials. Aplega en la seva producció teatral l’atmosfera i els recursos
simbolistes, però dóna aquest èmfasi reivindicatiu que assenyalàvem. L’alegria que passa (1898) i Cigales i formigues (1901) ens presenten
la sacralització de la vida artística com a recurs enfront d’una societat que
nega el paper de l’art. Aquesta actitud particular de Rusiñol –i en molts casos
general al Modernisme- evolucionarà amb el temps. Efectivament, Rusiñol
planteja de nou el tema de les relacions artista-societat a El místic (1903), La mare (1907), L’auca del
senyor Esteve (1917). La seva tesi és que l’artista no pot ser
autosuficient: la feina rutinària dels homes grisos permet la supervivència de
l’art: Ara, doncs, Rusiñol valora el que abans havia blasmat. Més endavant a La casa de l’art (1918) encara accentua
més la inversió de l’escala de valors que havia defensat durant la seva
joventut: no és ja l’art el que és considerat com a valor primordial, sinó que
se’l presenta com a vinculat, supeditat a la vida material. Segurament cal
entendre aquest canvi de Rusiñol en funció del pas del Modernisme al
Noucentisme.
En altre autors modernistes la
influència simbolista es manifestarà en un intent de resposta ales directrius
wagnerianes, que assenyalàvem. Així, amb l’ajut d’alguns músics –sobretot Enric
Morera i Enric Granados-, Apel·les Mestres donarà a l’escena, entre la seva
ingent producció, alguns drames musicals com Gaziel (1891), La Rosons (1901),
Picarol (1901)... També realitzà
obres de caire estrictament simbolista, on va escenificar un món fantàstic de
fades, gnoms, follets i silfs: Liliana (1911),
La rondalla de l’amor (1910),
contrastant amb peces d’estricte ambient naturalista –Niu d’aligues (1917)-, on podem apreciar la complexitat expressiva
d’aquest autor, que defensà el seu ideari artístic en obres com Gaziel i Els sense cor (1909). Precisament en aquesta darrera obra féu un
atac al noucentisme a través de la figura del Pierrot de la Commedia dell’Arte. Jaume Massó presentà
a les Festes Modernistes de Sitges La
fada (1893), que fou considerada model del nou gènere dramàtico-musical.
Joan Maragall va fer, inspirat en Goethe, una Nausica –estrenada pòstumament el 1912- de gran qualitat literària,
però mancada de teatralitat.
Adrià Gual Barcelona, 1872-1943)
Aquella triple vocació que indicàvem
en l’actitud de Felip Cortiella: la de teòric,la d’autor i la de director
escènic, es manifesta en Adrià Gual de manera transcendental per al panorama
del teatre modernista. Adrià Gual va propugnar una renovació de l’escena
catalana que permetés posar-la a l’altura de els diferents dramatúrgies
europees. Aquest objectiu l’intentà de portar a terme sota les diverses
estructures polítiques que s’esdevindrien a Catalunya des del Modernisme a la
guerra civil. Això li va comportar problemes d’abast polític que mai no pogué
superar. Per opció personal col·laborà amb la Mancomunitat i, alhora, amb la
Dictadura de Primo de Rivera. No és d’estranyar que, arribada la República la Generalitat, la seva presència comencés a
fondre’s fins a situar-se en el més pur ostracisme.
Nodrit de les innovacions teatrals d
ees acaballes del segle XIX, Adrià Gual va fundar el Teatre Íntim el 1898. Aquell
plataforma li havia de permetre de posar en pràctica les noves estètiques
dramàtiques. Presentà obres seves, d’Ibsen, de Maeterlinck, Hauptmann, Goethe,
D’Annunzio, Rusiñol... Aquestes representacions foren titllades
d’elitistes,però val a dir que durant llarg temps el Teatre Íntim va ser dels únics centres teatrals de Barcelona amb
una programació coherent, d’acord amb el que era representat arreu.
Posteriorment la seva tasca de direcció escènica es va expressar a través dels Espectacles-Audicions Graner i
d’empreses de caire oficialista, com les que emprengué a través del seu
mestratge a l’Escola Catalana d’Art
Dramàtic (1913), sota els auspicis de la Diputació de Barcelona.
Adrià Gual féu també una important
tasca d’especulació teòrico-teatral. Ell fou qui raonà la incorporació de
l’estètica simbolista ala dramatúrgia catalana. A partir de les teories de
Wagner i Maeterlinck explicità les possibilitats escèniques d’un teatre popular
basat en les llegendes i mites autòctons. Ell mateix dugué a terme algunes
obres exemplificadores d’aquesta via: Blancaflor
(1899), La presó de Lleida... Volia
emprendre un procés de reconeixement, d’identificació nacional en la història i
en la tradició cultural.
La seva obra teatral es manté
relacionada amb les dues estètiques imperants. Així: Nocturn, Andante morat (1896) –un intent de teatre total-, Silenci (1898), L’emigrant (1901) i Blancaflor
mateix són obres de tendència simbolista; mentre Misteri de dolor (1904), La
fi de Tomàs Reynald (1905) i Els
pobres menestrals (1908) traeixen una adscripció al drama naturalista. Tot
i així, a nivell personal es troba més a prop del simbolisme i de l’art per
l’art. No té ideals redemptoristes com Felip Cortiella. Ben al contrari, Adrià
Gual solament vol esdevenir un bon professional del teatre, amb una tasca
callada i eficient, lluitant per la renovació del teatre català. En aquest
sentit, la seva feina és admirable i bàsica en la trajectòria de l’escena
catalana del Modernisme a la guerra civil.
2. L’alta comèdia / comèdia burgesa
La desaparició progressiva del
Modernisme a mesura que el Noucentisme s’imposa políticament i cultural,
coincideix amb una crisi greu del teatre català (1913). La companyia del Sindicat d’Autors Dramàtics Catalans
desapareix enmig de grans dificultats econòmiques i, fins i tot,
d’incompatibilitats entre els autors que componien el sindicat. No seria,
precisament, el moviment noucentista que revifaria el panorama teatral català.
Els noucentistes mostraren, de fet, poc interès pel teatre, molt més decantats
en la creació d’un art exquisit i en la plasmació d’una poesia lírica.
Veritablement, la Mancomunitat féu una important tasca de creació d’estructures
teatrals. Així, amb l’Escola Catalana
d’Art Dramàtic, el Foment del teatre
Català i el Museu del Teatre.
Però cap d’aquests intents organitzatius va tenir un resultat positiu per a
l’estabilització del teatre català.
Tanmateix, la situació hegemònica de
la burgesia catalana permetia que alguns autors es plantegessin la realització
d’un teatre que respongués a la visió del món i l’existència pròpia del burgès.
És llavors quan a Catalunya apareix un teatre de forta empremta francesa, que
s’havia erigit com a model dramàtic de la burgesia: “la pièce bien faite –la peça ben feta. Fugint de la tradició
realista –que veiem recollida en el Modernisme-, la classe burgesa francesa
sorgida de la Monarquia de juliol (1830), mantindrà un tipus de teatre nodrit
de cops d’efecte, de trames complicades i d’evident desenllaç feliç i moral. Tot això realitzat amb una
perfecció tècnica destacable. Quasi sempre els conflictes plantejats són els
propis de la burgesia ciutadana a nivell familiar. Però el planteig és amable,
culte civilitzat, amb un cert to esnob. Es treuen a escena una sèrie de
personatges que insinuen els seus problemes, però que mai no els afronten fins
a la fi. Sempre apareix un providencialisme diplomàtic que soluciona
l’entrellat. Els protagonistes gaudeixen generalment d’una alta situació
econòmica i són admirats per la fortuna aconseguida. L’heroi és el burgès.
L’artista és entrevist com un personatge negatiu i pertorbador de la bassa
d’oli on es desenvolupa la vida burgesa.
El teatre de Carles Soldevila (Barcelona, 1892- 1967) reuneix molts dels
elements assenyalats. Una de les seves obres més significatives, amb el títol
de Civilitzats tanmateix (1921)
explica aquesta atmosfera que es respira en l’alta comèdia. En aquesta obra, un
conflicte de triangle amorós se soluciona mitjançant un diplomàtic acord civilitzat que permet estabilitzar la
situació. Potser la peça més important de la seva producció sigui, però, Bola de neu (1927).
Cap a finals de la dècada dels vint
es produeix, però, un fenomen curiós. L’estructura de la peça ben feta es va farcint d’elements crítics, que des de dins fan
trontollar tot el muntatge ideològic que aquestes obres comporten. S’endevina
la crisi creixent de la burgesia a mesura que els esdeveniments històrics s’acceleren.
Un ordre social estava a punt d’ésser substituït per la nova legalitat
republicana (1931). Autors com Josep
Maria Millàs-Raurell (Barcelona, 1896-1971) amb La llotja (1928) o Xandí 1930),
comencen a expressar la crisi d’una classe social que creia veure ben assentats
els seus interessos polítics, socials i econòmics.
Joan
Oliver (Sabadell, 1899-1987) és, tanmateix, l’autor que millor traduirà
aquesta crisi social. Amb uns mitjans mínims d’expressió reduirà i
ridiculitzarà la moral d’una classe –la burgesa- en aparent procés de
descomposició. En efecte, les obres de Joan Oliver de la preguerra es
caracteritzen per l’expressió d’una realitat asèptica i sovint descarada. Les
tres obres més importants seves: Cataclisme
(1935) –que redactada de nou ha pres el nom d’El papà de Romeu i Julieta-, Allò
que tal vegada s’esdevingué (1936) i Cambrera
nova (1937) són una clara mostra de les intencions de Joan Oliver. Les tres
se centren en una dissecció de les relacions familiars en el si de la burgesia
i als seus diferents nivells: matrimonials, “extra-matrimonials” i paterno-filials.
Així, Feliu Formosa ha pogut indicar
com Allò que tal vegada s’esdevingué expressa
alhora que la destrucció d’un concepte primari del concepte religiós, una burla
sana que qüestiona una societat jerarquitzada.
3. Un cas a part: Josep Maria de
Sagarra (Barcelona, 1894-1961)
Josep Maria de Sagarra, aristòcrata
de naixement i de convenciment, és un dels autors dramàtics catalans del segle
XX que més influència va assolir damunt tot l’ampli espectre de la societat
catalana de la primera meitat de segle.
Bé que pertany a la generació dels
noucentistes, Sagarra constitueix, per
la seva escriptura, un cas a part. Com en el cas de Josep Pla, Sagarra
reacciona contra la posició estètica de la burgesia filo-noucentista, i ho fa
des d’una perspectiva aristocràtica: l’anacronisme
de la seva posició social el maté al marge de les formes literàries més
preuades pels noucentistes Eugeni d’Ors, Josep Carner o Carles Riba. Certs
elements de la seva obra, com la visió maragalliana de la naturalesa (per altra
banda, i amb un altre estil, Pla és també un excel·lent cronista de la natura),
fan pensar més aviat en les arrels modernistes de l’obra de Sagarra. Encara que
tingués, com els noucentistes, una predilecció pel classicisme i les formes
poètiques ben acabades –en són prova les seves traduccions de Dante i
Shakespeare-, i encara que el seu llenguatge fos d’una riquesa superior a la de
tots els noucentistes, a excepció de Carner, Sagarra tenia, personalment, quelcom
de molt pròxim a l’esperit individualista
i independent dels modernistes dedicats al teatre, com ara Rusiñol.
Josep Maria de Sagarra fou un
dramaturg de gran popularitat. La seva ascendència va fer que estigués més a la
vora dels costums del poble que de la burgesia, a qui, en certa manera, Sagarra
observava com una competència en l’àmbit de la direcció cultural de Catalunya.
Com ja havia succeït en el cas de Guimerà, qui més aplaudí les seves peces de
teatre foren les classes populars.
En el seu teatre es podrien
distingir cinc etapes. En una primera etapa, a partir de 1918, que inclouria
obres com El matrimoni secret (1922)
i La Rambla de les floristes (1935),
dominen els temes d’una herència costumista pròpia del teatre vuitcentista.
En una segona època, també de
pre-guerra, Sagarra es lliurarà al drama
poètic, complicat d’argumentació i molt ric des d’un punt de vista
lingüístic. Correspondrien a aquesta època obres com El foc de les ginesteres (1920), Marçal Prior (1926) i L’Hostal
de la Glòria (1931). El Cafè de la
Marina (1933) consolida una línia, ja segura i afermada, de la creació
dramatúrgica. Tot i que es complica la situació política, Sagarra continua
estrenant amb regularitat. Però, poc després d’iniciada la guerra civil, Josep
Maria de Sagarra s’allunya de les hostilitats, per evitar-se de prendre una
postura. Emprèn un llarg viatge per l’Índia i el Pacífic, fins a la Polinèsia.
Acabada la guerra, Sagarra es va
veure obligat a interrompre per un temps la seva activitat dramàtica, i quan la
reprengué l’any 1946 es cregué obligat a abandonar l’expressió i els continguts
propis de les primeres etapes esmentades. Semblant-li que havia d’abandonar
l’esquematisme i el popularisme pels quals s’havia deixat endur, amb èxit,
abans de la guerra, Sagarra començà el seu període de dramaturg prosista, potser el més valuós de la seva obra.
Durant aquesta tercera etapa,
Sagarra va escriure les quatre obres sovint considerades com el millor del seu
teatre: El prestigi dels morts (1946),
La fortuna de Sílvia (1947), Galatea (1948) i Ocells i llops (1948).
Tanmateix, el públic addicte que havia tingut abans de la guerra l’abandonà en
trobar massa intel·lectualitzat i idealista el seu teatre d’aquesta etapa, i
Sagarra “considerant que pel nou camí, si
aconseguia l’assentiment d’una minoria selecta, a fi de comptes m’hi feia més
savi que ric”, tornà al teatre popularista d’abans de la guerra. Així, a
partir de 1949 recuperà les velles formes plenes d’èxit, amb obres com L’hereu i el foraster (1949) i Les vinyes del Priorat (1950), i aquesta
pot ésser considerada la seva quarta etapa en el seu teatre.
En un cinquè i darrer període
(1952-1957), Sagarra tornaria a un teatre clàssic, anomenat “de tesi” , en prosa, i ple de
complicacions temàtiques de tipus ètic i religiós. Un exemple conegut d’aquesta
darrera etapa del nostre dramaturg és La
ferida lluminosa (1954). De totes maneres, l’artificiositat dels
plantejaments i les figures emprades per Sagarra, van fer que tampoc aquest
darrer període fos gaire ple d’èxits per a l’autor.
En termes generals, cal assenyalar
la influència del gran teatre clàssic en l’obra dramàtica de Sagarra: l’obra de
Shakespeare, Molière o Goldoni, barrejada amb la influència del teatre del
siscents castellà (Moreto, Rojas) són sempre presents en el seu teatre. Un
teatre que, tret del període 1946-1949, ami no arribà a assolir un to de
veritable modernitat. Però Sagarra, amb una empremta realista i barrejant
elements típicament anacrònics amb
altres de més o menys pròxims a la sensibilitat popular del seu temps,
aconseguí viure còmodament gràcies als seus espectadors i a les seves rendes
familiars.
Tanmateix, com Pla ha assenyalat a
la sèrie Homenots, Sagarra, atesa la
seva vinculació amb l’aristocràcia, mai no va arribar a reflectir exactament la
situació concreta de la classe obrera catalana del seu moment: una distància
evasiva i un plantejament inevitablement idealista del problema el mantingueren
sempre, de fet, separat de la quotidianitat de la vida catalana del seu temps.
L’èxit obtingut per la seva obra en
els moments més reeixidament popularistes s’hauria d’atribuir, doncs, a la
intel·ligència estratègica de Sagarra, que va saber donar a les seves obres un
to prou sentimental i, sobretot, una estructura prou intrigant com per atraure
l’atenció dels espectadors amants de la fantasia, l’enjòlit situacional i els
finals harmoniosos.
Paradoxalment, Josep Maria de
Sagarra contribuí de manera transcendental a la creació d’una producció
dramàtica inequívocament catalana, que permeté al públic popular de connectar
amb la pròpia mitologia.
4. El popularisme teatral
En aquesta època que va del Modernisme a la guerra
civil es conrea un teatre festiu, poc exigent, per a un públic fidel,
localitzat en el Paral·lel barceloní. Una nombrosa assistència popular permetia
la supervivència i desenvolupament d’aquest teatre.
No és precisament un gènere dramàtic
el que nodreix aqueta escena popular barcelonina. Hi podríem encabir la comèdia
costumista basada en una història nostàlgica d’una Barcelona ja desapareguda,
sovint idealitzada. Autors com Josep Amich i Bert –més conegut com Amichatis- i Gastó A. Màntua
aconsegueixen una gran popularitat amb obres, realitzades conjuntament. Per la
seva banda, Gastó A. Màntua féu una peça tan popular com El milionari del Putxet (927). Salvador Bonavia – La Puntaire (1927)- i Alfons Roure –La reina del mercat (1927)-, són també
autors d’aquesta línia.
Alhora entrarien dins d’aquestes
representacions del Paral·lel una sèrie de peces d’un caire vodevilesc i,
sovint, eròtic. Josep Santpere, actor ben popular, representà amb freqüència
aquest tipus de teatre. Joaquim Montero i el mateix Amichatis li proporcionaren moltes obres. Destaquem Les temptacions de Sant Pere (1923).
5. De la Generalitat a la guerra civil
Quan la Generalitat va començar a
portar endavant la seva política cultural, no oblidà l’atenció vers el teatre.
Així, de l’any 1931 al 1936 es convocà anualment un concurs per subvencionar
una temporada de teatre català. Alhora, del 1932 al 1938 es concedí el “Premi
Ignasi Iglésias”, i es renovà el patronat de la Institució del Teatre –el que
avui és l’Institut del Teatre.
Durant els anys de la República va
conrear-se amb més intensitat un teatre de clara empremta democràtica i
nacionalista. Amb un cert barroerisme formal, aquestes obres es feien ressò de
les aspiracions de la classe treballadora. Era un teatre representat en ateneus
i cooperatives obreres, que quasi mai no va arribar al circuit comercial.
Víctor Mora té algunes peces en aquesta línia. L’any 1926 ja havia fet la
famosa Cançó d’amor i de guerra. De
l’any 1930 són La legió d’honor i La revolta. Josep Burgas és exponent
d’un teatre nacionalista, amb obres com Els
esclaus de la terra (1933).
Quan esclata la guerra civil, el
panorama teatral queda, paradoxalment potenciat. Les activitats es
multipliquen. Per una banda la Generalitat aplica un pla docent a la Institució
del Teatre d’acord amb les noves orientacions pedagògiques. Es crea l’any 1936
el Comissariat d’Espectacle de Catalunya i s’invita a venir el director
antifeixista alemany Erwin Piscator. La nacionalització del Liceu (que passa a
anomenar-se Teatre Nacional de Catalunya) i del Poliorama (que esdevé el Teatre
Català de la Comèdia) esdevinguda el 1936, significà una fita transcendental en
la recerca d’una normalització del panorama teatral català.
Però ni els repertoris que
s’estrenen, ni les obres que tenen com a tema el clima revolucionari i bèl·lic
dels anys de la guerra no arriben en molts casos a l’altura de els circumstàncies.
En els teatres es continuen representant les obres convencionals de sempre. I
en l’àmbit de la creació destaquen especialment les aportacions de Ramon
Vinyes, sobretot Comiats a trenc de
l’alba (1938). Aquest autor havia ja fet algunes obres de caràcter
expressionista com Racó de xiprers (1927)
i Peter’s bar (1929). En l’àmbit
teòric assenyalà la significació de Bertolt Brecht, molt abans que aquets
dramaturg comencés a ser tingut en compte a casa nostra. Una peça important pel
seu contingut crític de la trajectòria de la revolució popular seria La fam 1938) de Joan Oliver, estrenada
el 15 de juny de 1938 a l’ex-Poliorama. L’obra obtenia l’any 1938 el premi “Teatre Català de la Comèdia” i venia a
donar una proposta dramàtica sobre la situació històrica creada per la II
República i el procés revolucionari encetat el 1936. L’anàlisi de la
problemàtica, que comportava l’aplicació del socialisme, fa de la peça de Joan
Oliver una fita significativa de la història del teatre català revolucionari.
Malauradament, moltes de les
activitats empreses no arribaren a materialitzar-se en un senti positiu, tant
per culpa de les disputes sindicals com per la mateixa marxa negativa de la
guerra. Al llarg del període 1936-1938 no deixà de produir-se una lluita aferrissada
per part de les dues sindicals importants (CNT i UGT) per aconseguir de dominar
el panorama teatral. De bell antuvi la CNT, a través del Comitè Econòmic del
Teatre, va fer valer la seva influència tant en l’àmbit creatiu com en el
pròpiament industrial del teatre. Així aquesta consideració bàsicament
industrial del fet teatral provocà la continuïtat d’una sèrie de repertoris
tradicionals –vigent ja en èpoques anteriors. No deixa de ser important,però,
tot el treball fet amb la implantació del sistema col·lectivista en l’àmbit
teatral. Tot i així cal remarcar que resta en segon lloc la necessitat de fer
un teatre d’acord ambles circumstàncies històriques. Durant l’any 1938 sembla
que la Generalitat, amb l’ajut de les dues centrals sindicals esmentades
(vençudes ja les disputes), pot iniciar una veritable trajectòria de teatre
nacional. Tanmateix, l’acabament de la conflagració tancà radicalment aquesta
possibilitat de futur per al teatre català.
Font:
EL TEATRE, DEL MODERNISME A
LA GUERRA CIVIL
La
magra persistència del teatre català és una errada en la campanya de
recatalanització cultural. O més ben dit: és un símptoma prou clar que no havia
assolit encara la necessària expansió. Els seus progressos eren considerables,
i cada dia més ferms; però l’aparença optimista que insinuen els llibres i els
periòdics, la vida acadèmica i la superfície oficial, no ha d’enganyar-nos
respecte a d’altres facetes. El teatre necessitava una “assistència”
més àmplia i més cara” que els altres
gèneres literaris, i no l’havia aconseguida en la mesura exigible. De tota
manera, això és només un factor. Cal afegir-hi els ja exposats: l’al·lèrgia “irrealista” del Noucentisme, la dèria de la
intel·lectualitat per les tendència minoritàries, la “crisi del teatre” comuna a tot Europa. Pel que fa a la resta
dels Països Catalans, la situació és encara pitjor: el teatre no havia sortit
de la fase vuitcentista del dialectalisme i del sainet còmic o de l’apunt de
drama rural.
JOAN FUSTER: Literatura Catalana Contemporània, Documents de Cultura, núm 1. Curial Ed., Barcelona,
1972, p.302.
Hom ha qualificat el període que va
des de l’assumpció del realisme al teatre de la guerra civil com a etapa de
plenitud del teatre català modern. Indubtablement les aportacions teatrals
d’aquest període a la història de l’escena són destacables i mostren un evident
progrés respecte de les produccions anteriors. Però fóra més exacte de
referir-se a aquesta època des d’un angle més crític i, alhora, més real. Des
d’aquest punt de vista hauríem de parlar d’una aferrissada voluntat
d’estabilització del teatre català i dels greuges i dificultats que aquest
projecte provoca: voluntat d’aconseguir un repertori d’obres que
materialitzessin la síntesi entre els nous moviments dramàtics i la pròpia
tradició teatral, que pogués inserir-se –com un element més- en una societat
amb vocació de normalitat i de progrés.
Quan passem revista als diferents
episodis de la història del teatre català del Modernisme a la guerra civil ens
adonem de la capacitat descriptiva d’una realitat social que el teatre
expressa. És impossible descontextualitzar les diferents etapes que es van
succeint en l’escena catalana a mida que la història avança. No és precisament
arbitrari que a Catalunya s’intenti portar a terme un teatre anarquista. I
tampoc no és fruit d ela casualitat que s’intenti que arreli una comèdia
burgesa, i en l’altra cara de la moneda, un teatre revolucionari durant la
guerra civil. Un altre plantejament és que aquests intents siguin assolits i
aconsegueixin una categoria artística alhora que social. Perquè la maquinària
teatral sotmesa als imponderables històrics que ha patit la cultura nacional
catalana, no ha trobat sovint l’expressió dramàtica que coordinés una estètica
renovadora i actual amb l’assumpció de la pròpia problemàtica i tradició. Així,
observem com molts dels dramaturgs catalans intenten donar entrada als
moviments dramàtics contemporanis, però sovint es troben encotillats per una
imitació anihiladora o, fins i tot, per una deficient comprensió de les noves
estètiques. També podem observar com alguns autors no tenen la força suficient
per replantejar els esquemes artístics –criteris de representació, tòpic
romàntics i folkloristes...– i ideològics –visió idealista de l’existència, amb
la seva dosi de sentimentalisme, de falsa harmonia social... – que nodrien la
societat catalana. Quan sembla que s’ha aconseguit un brillant autor dramàtic
en la figura de Josep Maria de Sagarra, que protagonitza la vida teatral
catalana durant una llarga època, ens adonem que gran part de la seva obra no deixa d’ésser un
anacronisme tant en la forma –supervivència del vers- com en el fons –temàtica
rural, costumista-. Però era un anacronisme necessari. Sagarra va escriure en
ple segle XX el que s’hauria d’haver escrit, com va dir Josep Pla, entre el
segle XVI i Verdaguer. És evident que aquest fet comportaria una
desestabilització del panorama teatral català, i prou que se’n ressentiria,
però és un fenomen explicable en el context de la nostra cultura.
La trajectòria del teatre català del
Modernisme a la guerra civil és, essencialment, un dificultós camí cap a la
normalitat, que el resultat de la guerra havia d’anorrear en un moment històric
que permetia la creença en un futur d’estabilitat nacional.
1. El Modernisme teatral
L’obertura de la literatura catalana al moviment
intel·lectual europeu, que caracteritza i informa el Modernisme, s’havia de
deixar sentir especialment en l’àmbit teatral. Hom ha parlat de la seducció del
teatre que experimentaren molts modernistes. Efectivament, la revisió
exhaustiva de les produccions artístiques dels diferents autors comporta quasi
sempre l’aparició d’una més o menys dedicació intensa al teatre. Val a adir que
aquest interès connectava amb la voluntat modernista de recerca d’un art total, on poesia, música, pintura i
drama havien de materialitzar-se, alhora, al servei de la més completa
expressió artística.
Com ja hem dit, aquesta afecció
teatral venia recolzada arreu d’Europa en un moment especialment pletòric en
l’àmbit dramàtic. S’ha de considerar que la darrera dècada del segle XIX veu
damunt dels escenaris una dialèctica enriquidora entre els seguidors de les
estètiques naturalista i simbolista. Dialèctica que es formalitza en un avenç
considerable en les tècniques de representació, en la voluntat artística d eles
manifestacions teatrals i en la promoció d’alguns autors d’interès
considerable. Bàsicament, aquesta renovació de les estructures dramàtiques va
tenir la seu a París. Allí es crearen grups –que avui anomenaríem de cambra o
experimentals- com el Théâtre Libre d’Antoine,
l’Oeuvre de Lugné-Poe, que donaria
expressió dramàtica al simbolisme. D’aquests cercles sortiria l’admiració
envers autors com Henrik Ibsen i Maurice Maeterlinck, que van influir
transcendentalment en el modernisme
teatral. Si per una banda el naturalisme volia infondre un teatre estrictament
realista nodrit pels principis deterministes, el simbolisme volia aconseguir un
teatre de múltiples ressonàncies, que havia d’esdevenir una harmonia de
moviments, gestos, colors, sons, orientats vers un símbol.
Tot aquesta panorama de novetats
arribà a Catalunya per diferents canals. Algunes companyies estrangeres, també
alguna agosarada companyia local; però l’atenció fonamental envers les noves
estètiques hagué de produir-se en els cercles intel·lectuals modernistes.
Llibres, revistes, s’interessaren pel nou moviment escènic. I algunes
activitats sorgides d’aquest món intel·lectual arribaren a materialitzar-se damunt
l’escena. Així, institucions com el Teatre
ïntim d’Adrià Gual, els Espectacles i
Audicions Graner de Lluís Graner i del mateix Adrià Gual, representen
importants experiències de connexió amb els nous moviments dramàtics.
L’arribada d’una tal quantitat de
novetats dramàtiques tingué un reflex immediat en les obres de molts autors
modernistes. Alguns es deixaren emportar per un mimetisme anorreador, altres
adaptaren les noves influències a la seva ideologia i als condicionaments de
l’estructura teatral catalana. En aquest últim cas, però, no deixava d’ésser
una obra personal que en algunes ocasions arribà a tenir considerable qualitat
artística.
Henrik Ibsen fou el gran definidor
escènic del naturalisme i la seva influència es mantingué a Catalunya durant
llarg temps. El seu teatre tingué una ressonància no solament artística, sinó
també social i política. Fruit d’aquest darrer aspecte de la seva obra és
l’aparició d’un teatre d’afiliació anarquista, que té un important representant
en Felip Cortiella.
La influència del naturalisme
Felip Cortiella (Barcelona, 1871-1937)
A través de les societats àcrates,
Felip Cortiella intentà crear una infraestructura teatral al servei de les
classes populars. Entre totes les seves empreses destaca l’Agrupació Avenir, que féu una tasca important, amb res`so entre el
públic obrer. Les seves activitats se centralitzen en una informació dels nous
autors –bàsicament d’Ibsen-, en una producció pròpia i en una tasca de teòric i
de direcció teatral. Per a ell el teatre és un mitjà d’apostolat,, una
possibilitat artística d’expressar les seves idees sobre un projecte llibertari
de societat. Rebutja el teatre com a distracció i considera el dramaturg com a
“un gran apòstol de la humanitat”
–per dir-ho amb paraules seves. Com es pot suposar, els seus herois són
personatges de comportament íntegre i honest que tractaran d’imposar la moral
àcrata per la força de la seva exemplaritat. Pel que fa al sentit proselitista
de la seva obra, és evident que va més lluny que Ibsen. D’entre la seva
producció destaquen obres com Els
artistes de la vida (1898), Dolora (1903),
El morenet (1904) i La brava joventut (1933), on ataca el
lerrouxisme com a maniobra de la dreta per tal de dividir la classe obrera fent
anticatalanisme: l’acràcia, projecte universalista, passa, per a Cortiella, per
l’arrelament, és a dir, per la catalanitat.
La influència del naturalisme i,
particularment, el ressò de l’obra d’Ibsen no es manifestà de manera única en
aquesta via política i partidista. L’interès naturalista per la realitat
complexa de l’home va nodrir la producció d’autors destacats com Ignasi
Iglésias, Josep Pous i Pagès i Joan Puig i Ferreter. Val a dir que l’interès
per aquest teatre e mantingué a Catalunya més enllà dels límits cronològics del
Modernisme, coexistint en les cartelleres teatrals amb els corrents dramàtics
posteriors.
Altres autors, amb una dedicació més
completa a l’estètica simbolista, tingueren també obres d’un caire naturalista.
Així, Santiago Rusiñol amb L’heroi (1903),
Adrià Gual amb Els pobres menestrals (1908)
i Apel·les Mestres amb L’estiuet de Sant
Martí (1912). L’afany naturalista de reflectir la realitat amb tota la seva
cruesa donà peu a algunes obres amb escenaris exòtics i de marginació social.
Aquest interès, que va ser d’inventari per als costumistes del XIX –com en
l’obra d’Emili Vilanova-, és en el cas de Juli Vallmitjana (Barcelona
1873-1937) una fascinació per un tipus d’existència allunyat dels
convencionalismes socials. Així, reflecteix el món dels gitanos a Els zin-calòs (1911) i La gitana verge (1912) i el dels baixos
fons a Els jambus (1912) i En Tarregada (1912). A part de l’ús
original d’una parla especialíssima que s’adiu amb l’ambient de les seves
obres. Vallmitjana estava relacionat amb el grup de pintors modernistes de la Colla del Safrà –Mir, Canals i,
sobretot, Nonell. Relació que es fa palesa en la tonalitat ambiental de les
seves peces teatrals.
Ignasi Iglesias (Sant Andreu de Palomar, 1871 – Barcelona, 1928)
La voluntat de connectar amb les
classes populars defineix tant l’obra com la trajectòria humana d’Ignasi
Iglésias. Menyspreat per alguns sectors del Noucentisme, aconseguí un ressò i
una pervivència entre el món obrer.
Integrat en la vida dels
treballadors del seu barri de Sant Andreu, Iglésias formalitzarà una producció
teatral important. La lectura d’Ibsen, sobretot –com també d ela primera època
de Gerhart Hauptmann- serà l’esperó que donarà peu a la seva obra, que es
caracteritzarà, ja des dels inicis per la confecció de drames severs, d’ambient
proletari i amb una intencionalitat reivindicativa. Però Ibsen serà solament un
punt de referència, perquè la producció d’Iglésias es realitza en uns
paràmetres molt allunyats dels de l’autor escandinau.
En algunes de les seves obres més
destacades, com El cor del poble (1902),
Fructidor (1897) o Els vells (1903), el món obrer és
tractat des de dos vessants: en primer lloc, en fa l’apologia; i, en segon,
tracta els problemes propis dels humils; com en Els vells, per exemple, on posa en escena la problemàtica dels
homes d’edat sense feina i de la dificultat per trobar-ne. Ara bé, malgrat tot,
la crítica social que sura d’aquestes obres no deixa de ser individual. La
justícia no és qüestió d’estructures, sinó de bondat del poderós envers els
seus subordinats. Si aquest mecanisme funciona es produeix la felicitat
col·lectiva. Evidentment, Iglésias no era revolucionari. En un moment
d’intenses lluites socials, el sentimentalisme obrerista no resultava gaire
convincent. Els pobres van ésser els seus personatges i, sens dubte, trasllueix
les seves problemàtiques. Però tot resta en un pla excessivament idealista. Hom
ha dit d’Iglésias que amb raó fou anomenat “el
poeta dels humils”, però mai no pogué ésser el poeta del proletariat. Ni la
consciència de classe, ni la consciència revolucionària existí per a Iglésias. És cert que sovint la nota
reivindicativa arriba a esdevenir pamflet, però la capacitat dramàtica
d’aquestes situacions és aigualida per l’anècdota melodramàtica. El gruix del
seu teatre es basteix a partir d’uns plantejaments més aviat morals. La llar
obrera i el món obrer són el lloc ideal –i també idealitzat- de la plenitud
vital; un món senzill, de satisfaccions petites i quotidianes, ample i
solidari, envoltat, però, d’infinits perills que atempten incessantment contra
la seva harmonia. Obres en aquesta línia seran també L’escorçó [sic] (1893), Foc
follet (1899), Les garses (1905).
Com a conseqüència de la implantació cultural dels noucentistes, els quals tot
i no acceptar-lo mai el toleraren amb certa ironia. Iglésias se sentí desplaçat
i el seu teatre experimentà un gir sota la influència de la nova generació. Dóna
entrada a elements burgesos –La llar
apagada (1926)- i expressa la seva preocupació per l’estructura familiar
–la qual considera vèrtex de la societat – i pel tema de la paternitat, vist
principalment des de l’angle femení, com en La
fal·lera de l’amor (1921).
Tanmateix, Ignasi Iglésias no
renuncià mai a la crítica social, com ho demostra Joan barra, escrita el 1921, sobre el tema de la corrupció
administrativa a través del fosc i gris món dels funcionaris –Iglésias fou
durant dos anys regidor de l’ajuntament de Barcelona-, però que deixà inèdit,
car temia la reacció d’alguns personatges que podien sentir-se ofesos per
l’excessiva versemblança de la peça.
Joan Puig i Ferreter (Selva del Camp, 1882 – París, 1956)
Inicia la seva producció teatral el
1904 amb uns Diàlegs dramàtics,
complementats el 1906 amb els Diàlegs
imaginaris. Ja des del primer moment, Puig es col·loca dins la línia del
teatre modernista, que trenca amb la tradició oral de la Renaixença.
El 1904 estrena la primera obra apta
per a l’escena: La dama alegre (els Diàlegs, eren, més aviat, unes
exposicions de caire ideològic i estètic) que situa Puig i Ferreter a l’avantguarda
teatral del moment. El noi mimat (1905)
va ser un fracàs i a Arrels mortes (1906)
apareix ja l’intent de fusió de la problemàtica personal de la protagonista amb
la social. En aquesta mateixa línia cal situar la bagassa (Boires de ciutat)
(1906), vinculada al teatre social d’arrel gorkiana.
El 1908 publica Aigües encantades, obra plenament dins la línia dels drames d’idees
i passions que caracteritzen la primera etapa de Puig i Ferreter dramaturg, la
que va de 1904 a 1914. Representa, alhora, l’intent més reeixit en l’àmbit de
la problemàtica social i col·lectiva.
Del mateix any són La dama enamorada, que pot ser
considerada, segurament, la millor de les seves obres teatrals, i també el seu
text teòric més important. L’art
dramàtica i la vida. Encara dins de la primera etapa es poden destacar Drama d’humils (1909), La innocent (1911), El gran Aleix (1912), Desamor
1912) i La dolça Agnès (1914).
Es tracta, en general, d’un teatre
de denúncia, psicològic i realista, que cerca un millorament moral de
l’espectador.
Entre 1914 i 1917 el teatre de Puig
i Ferreter sofreix una crisi, que cal situar dins el context d’una crisi
general del teatre català. Puig havia volgut convertir el teatre en el seu “modus vivendi”,però no ho havia
aconseguit: les seves obres topaven amb els prejudicis de la societat burgesa
pel seu contingut. Si volia viure del teatre no podia continuar escrivint el
tipus d’obres que feia.
La segona etapa del seu teatre
(1017-1924) es caracteritza per un canvi de temàtica, fruit del desig
d’adaptar-se al públic. Les dues primeres obres d’aquesta etapa –La senyora Isabel i Garidó i Francina- es troben ambientades en el passat i centrades
en la temàtica sentimental. Teatre, doncs, d’evasió, d’acord amb els gustos de
la burgesia en un moment (1917) en què els conflictes socials s’havien
agreujat.
Després intentarà l’alta comèdia: Si n’era una minyona (1918), El gran enlluernament (1919) i L’escola dels promesos (1922), Però com
que li sap greu renunciar totalment al teatre d’idees, escriu unes comèdies
híbrides, en part d’acord amb la banalitat de la comèdia burgesa, però amb un
major aprofundiment en els personatges.
El 1921 escriu dues obres –les ales de fang i La dama d’amor feréstec- que responen bàsicament als plantejaments
de la primera època. Com a cloenda de la seva activitat teatral, el 1923
estrena Un home genial on tracta la
seva pròpia problemàtica com a dramaturg, a cavall entre la submissió als
gustos del públic i la necessitat de plasmar en el teatre uns problemes i unes
idees que no s’adeien amb la producció industrial. El protagonista d’Un home genial, conscient del
rebaixament a què havia arribat com a dramaturg, decideix de ser fidel a si
mateix, renunciant a l’èxit per esdevenir un franctirador.
Hauria pogut existir, potser, una
tercera etapa de Puig i Ferreter,propera a la primera. L’intent, però, va
quedar sense realització. La dedicació de Puig al teatre, a partir d’aquest
moment, és molt episòdica i anecdòctica i no ens serveix per predir el que
hauria pogut estar una nova etapa dramàtica de l’autor, que els fets polítics
van truncar.
Josep Pous i Pagès (Figueres, 1873- Barcelona, 1952)
Josep Pous i Pagès té una producció
teatral molt pròxima, en certa manera, al costumisme de Pin i Soler, tot i que
entre l’uni l’altre hi hagi una generació de distància.
L’obra de Pous i Pagès es
caracteritza per una construcció coherent i ben lligada, els personatges no
cauen mai en el verbalisme propi d’altres autors més típicament costumistes, i
és escrit amb gust idiomàtic i estètic, sense gaires estridències
transcendentals o sentimentals. El seu teatre és intel·ligent, amb uns recursos
primmiradament triats, fruit d ela reflexió però també d’un apassionament
encara neoromàntic.
L’endemà
de bodes (1904), una de les seves
obres més reeixides, és un drama rural amb ressonàncies de l’obra de Víctor
Català: hi apareixen els temes de l’avarícia, l’egoisme i l’amor apassionat i
rude dels muntanyencs.
A l’obra Senyora àvia vol marit (1912) queda reflectit el drama de la
joventut perduda: una vella dama cerca inútilment el mirall que li podria
retornar la joventut enyorada.
En Joan Bonhome (1912), Pous assaja
un estil de teatre molieresc: un personatge popular intenta defugir la
mediocritat a través de la carrea política.
Sintetitzant, diguem que Pous i
Pagès va fer proves en tots els estils teatrals: els drames rurals –citem també Rei
i Senyor, de 1918-, peces curtes de tema intranscendent, i fins i tot el drama històric, com és el cas de Damià Rocabruna, el bandoler (1917),
escenificació de la vida llegendària de Perot “lo lladre”.
L’any 1930 estrenà Vivim a les palpentes on, sota la
metàfora d’un pare i una filla desavinguts podem entreveure el problema polític
que al cap de pocs anys havia de descabdellar-se realment i tràgica.
La influència simbolista
L’estètica simbolista tingué un ample ressò a
Catalunya. Maurice Maeterlinck, autor representatiu d’aquest corrent, deixà una
important empremta en moltes obres modernistes. Però deixant de banda la
influència textual, és de destacar la innovació tècnica teatral que el
simbolisme comportava. Efectivament, s’eixamplaren les solucions escèniques amb
la clara intenció de servir la presentació de l’obra. Hom havia de crear una
atmosfera, un ambient suggestiu que centrés l’atenció de l’espectador. Per
tant,la llum, la interpretació, l’escenografia..., havien de ser elements
curosament elaborats.
Com dèiem, Maurice Maeterlinck és el
gran autor simbolista que proporciona una sèrie d’obres importants que els
directors escènics recrearan damunt les taules teatrals. Però el teòric
d’aquesta visió complexa i elaborada de l’espectacle teatral és Wagner. La seva
concepció del drama musical i les seves escenificacions no solament feien
trontollar els esquemes musicals, sinó també els teatrals. Si per una banda
l’obra wagneriana permetia de crear-se, més que mai, la il·lusió d’un art total
on convergien diferents expressions artístiques –música, pintura, poesia,
drama...-, també nodria alhora la recerca d’un teatre popular i nacionalista
basat en el llegendari autòcton.
A Catalunya tot aquest devessall de
teories escèniques va tenir un reflex, bàsicament, en les obres teatrals de
Santiago Rusiñol, Apel·les Mestres, en La
fada, de Jaume Massó i Torrents; en Nausica,
de Joan Maragall i, sobretot, en Adrià Gual.
El cas de Santiago Rusiñol pot
resultar paradigmàtic pel que fa al
contingut de la influència simbolista a Catalunya. Precisament en una de les
Festes Modernistes teatrals de Sitges es presentà La intrusa, una de les obres més significatives de Maeterlinck.
L’obra de Rusiñol recull més aviat un contingut ideològic i de reivindicació
del paper de l’artista en una societat “fenícia”,ocupada solament en afers
materials. Aplega en la seva producció teatral l’atmosfera i els recursos
simbolistes, però dóna aquest èmfasi reivindicatiu que assenyalàvem. L’alegria que passa (1898) i Cigales i formigues (1901) ens presenten
la sacralització de la vida artística com a recurs enfront d’una societat que
nega el paper de l’art. Aquesta actitud particular de Rusiñol –i en molts casos
general al Modernisme- evolucionarà amb el temps. Efectivament, Rusiñol
planteja de nou el tema de les relacions artista-societat a El místic (1903), La mare (1907), L’auca del
senyor Esteve (1917). La seva tesi és que l’artista no pot ser
autosuficient: la feina rutinària dels homes grisos permet la supervivència de
l’art: Ara, doncs, Rusiñol valora el que abans havia blasmat. Més endavant a La casa de l’art (1918) encara accentua
més la inversió de l’escala de valors que havia defensat durant la seva
joventut: no és ja l’art el que és considerat com a valor primordial, sinó que
se’l presenta com a vinculat, supeditat a la vida material. Segurament cal
entendre aquest canvi de Rusiñol en funció del pas del Modernisme al
Noucentisme.
En altre autors modernistes la
influència simbolista es manifestarà en un intent de resposta ales directrius
wagnerianes, que assenyalàvem. Així, amb l’ajut d’alguns músics –sobretot Enric
Morera i Enric Granados-, Apel·les Mestres donarà a l’escena, entre la seva
ingent producció, alguns drames musicals com Gaziel (1891), La Rosons (1901),
Picarol (1901)... També realitzà
obres de caire estrictament simbolista, on va escenificar un món fantàstic de
fades, gnoms, follets i silfs: Liliana (1911),
La rondalla de l’amor (1910),
contrastant amb peces d’estricte ambient naturalista –Niu d’aligues (1917)-, on podem apreciar la complexitat expressiva
d’aquest autor, que defensà el seu ideari artístic en obres com Gaziel i Els sense cor (1909). Precisament en aquesta darrera obra féu un
atac al noucentisme a través de la figura del Pierrot de la Commedia dell’Arte. Jaume Massó presentà
a les Festes Modernistes de Sitges La
fada (1893), que fou considerada model del nou gènere dramàtico-musical.
Joan Maragall va fer, inspirat en Goethe, una Nausica –estrenada pòstumament el 1912- de gran qualitat literària,
però mancada de teatralitat.
Adrià Gual Barcelona, 1872-1943)
Aquella triple vocació que indicàvem
en l’actitud de Felip Cortiella: la de teòric,la d’autor i la de director
escènic, es manifesta en Adrià Gual de manera transcendental per al panorama
del teatre modernista. Adrià Gual va propugnar una renovació de l’escena
catalana que permetés posar-la a l’altura de els diferents dramatúrgies
europees. Aquest objectiu l’intentà de portar a terme sota les diverses
estructures polítiques que s’esdevindrien a Catalunya des del Modernisme a la
guerra civil. Això li va comportar problemes d’abast polític que mai no pogué
superar. Per opció personal col·laborà amb la Mancomunitat i, alhora, amb la
Dictadura de Primo de Rivera. No és d’estranyar que, arribada la República la Generalitat, la seva presència comencés a
fondre’s fins a situar-se en el més pur ostracisme.
Nodrit de les innovacions teatrals d
ees acaballes del segle XIX, Adrià Gual va fundar el Teatre Íntim el 1898. Aquell
plataforma li havia de permetre de posar en pràctica les noves estètiques
dramàtiques. Presentà obres seves, d’Ibsen, de Maeterlinck, Hauptmann, Goethe,
D’Annunzio, Rusiñol... Aquestes representacions foren titllades
d’elitistes,però val a dir que durant llarg temps el Teatre Íntim va ser dels únics centres teatrals de Barcelona amb
una programació coherent, d’acord amb el que era representat arreu.
Posteriorment la seva tasca de direcció escènica es va expressar a través dels Espectacles-Audicions Graner i
d’empreses de caire oficialista, com les que emprengué a través del seu
mestratge a l’Escola Catalana d’Art
Dramàtic (1913), sota els auspicis de la Diputació de Barcelona.
Adrià Gual féu també una important
tasca d’especulació teòrico-teatral. Ell fou qui raonà la incorporació de
l’estètica simbolista ala dramatúrgia catalana. A partir de les teories de
Wagner i Maeterlinck explicità les possibilitats escèniques d’un teatre popular
basat en les llegendes i mites autòctons. Ell mateix dugué a terme algunes
obres exemplificadores d’aquesta via: Blancaflor
(1899), La presó de Lleida... Volia
emprendre un procés de reconeixement, d’identificació nacional en la història i
en la tradició cultural.
La seva obra teatral es manté
relacionada amb les dues estètiques imperants. Així: Nocturn, Andante morat (1896) –un intent de teatre total-, Silenci (1898), L’emigrant (1901) i Blancaflor
mateix són obres de tendència simbolista; mentre Misteri de dolor (1904), La
fi de Tomàs Reynald (1905) i Els
pobres menestrals (1908) traeixen una adscripció al drama naturalista. Tot
i així, a nivell personal es troba més a prop del simbolisme i de l’art per
l’art. No té ideals redemptoristes com Felip Cortiella. Ben al contrari, Adrià
Gual solament vol esdevenir un bon professional del teatre, amb una tasca
callada i eficient, lluitant per la renovació del teatre català. En aquest
sentit, la seva feina és admirable i bàsica en la trajectòria de l’escena
catalana del Modernisme a la guerra civil.
2. L’alta comèdia / comèdia burgesa
La desaparició progressiva del
Modernisme a mesura que el Noucentisme s’imposa políticament i cultural,
coincideix amb una crisi greu del teatre català (1913). La companyia del Sindicat d’Autors Dramàtics Catalans
desapareix enmig de grans dificultats econòmiques i, fins i tot,
d’incompatibilitats entre els autors que componien el sindicat. No seria,
precisament, el moviment noucentista que revifaria el panorama teatral català.
Els noucentistes mostraren, de fet, poc interès pel teatre, molt més decantats
en la creació d’un art exquisit i en la plasmació d’una poesia lírica.
Veritablement, la Mancomunitat féu una important tasca de creació d’estructures
teatrals. Així, amb l’Escola Catalana
d’Art Dramàtic, el Foment del teatre
Català i el Museu del Teatre.
Però cap d’aquests intents organitzatius va tenir un resultat positiu per a
l’estabilització del teatre català.
Tanmateix, la situació hegemònica de
la burgesia catalana permetia que alguns autors es plantegessin la realització
d’un teatre que respongués a la visió del món i l’existència pròpia del burgès.
És llavors quan a Catalunya apareix un teatre de forta empremta francesa, que
s’havia erigit com a model dramàtic de la burgesia: “la pièce bien faite –la peça ben feta. Fugint de la tradició
realista –que veiem recollida en el Modernisme-, la classe burgesa francesa
sorgida de la Monarquia de juliol (1830), mantindrà un tipus de teatre nodrit
de cops d’efecte, de trames complicades i d’evident desenllaç feliç i moral. Tot això realitzat amb una
perfecció tècnica destacable. Quasi sempre els conflictes plantejats són els
propis de la burgesia ciutadana a nivell familiar. Però el planteig és amable,
culte civilitzat, amb un cert to esnob. Es treuen a escena una sèrie de
personatges que insinuen els seus problemes, però que mai no els afronten fins
a la fi. Sempre apareix un providencialisme diplomàtic que soluciona
l’entrellat. Els protagonistes gaudeixen generalment d’una alta situació
econòmica i són admirats per la fortuna aconseguida. L’heroi és el burgès.
L’artista és entrevist com un personatge negatiu i pertorbador de la bassa
d’oli on es desenvolupa la vida burgesa.
El teatre de Carles Soldevila (Barcelona, 1892- 1967) reuneix molts dels
elements assenyalats. Una de les seves obres més significatives, amb el títol
de Civilitzats tanmateix (1921)
explica aquesta atmosfera que es respira en l’alta comèdia. En aquesta obra, un
conflicte de triangle amorós se soluciona mitjançant un diplomàtic acord civilitzat que permet estabilitzar la
situació. Potser la peça més important de la seva producció sigui, però, Bola de neu (1927).
Cap a finals de la dècada dels vint
es produeix, però, un fenomen curiós. L’estructura de la peça ben feta es va farcint d’elements crítics, que des de dins fan
trontollar tot el muntatge ideològic que aquestes obres comporten. S’endevina
la crisi creixent de la burgesia a mesura que els esdeveniments històrics s’acceleren.
Un ordre social estava a punt d’ésser substituït per la nova legalitat
republicana (1931). Autors com Josep
Maria Millàs-Raurell (Barcelona, 1896-1971) amb La llotja (1928) o Xandí 1930),
comencen a expressar la crisi d’una classe social que creia veure ben assentats
els seus interessos polítics, socials i econòmics.
Joan
Oliver (Sabadell, 1899-1987) és, tanmateix, l’autor que millor traduirà
aquesta crisi social. Amb uns mitjans mínims d’expressió reduirà i
ridiculitzarà la moral d’una classe –la burgesa- en aparent procés de
descomposició. En efecte, les obres de Joan Oliver de la preguerra es
caracteritzen per l’expressió d’una realitat asèptica i sovint descarada. Les
tres obres més importants seves: Cataclisme
(1935) –que redactada de nou ha pres el nom d’El papà de Romeu i Julieta-, Allò
que tal vegada s’esdevingué (1936) i Cambrera
nova (1937) són una clara mostra de les intencions de Joan Oliver. Les tres
se centren en una dissecció de les relacions familiars en el si de la burgesia
i als seus diferents nivells: matrimonials, “extra-matrimonials” i paterno-filials.
Així, Feliu Formosa ha pogut indicar
com Allò que tal vegada s’esdevingué expressa
alhora que la destrucció d’un concepte primari del concepte religiós, una burla
sana que qüestiona una societat jerarquitzada.
3. Un cas a part: Josep Maria de
Sagarra (Barcelona, 1894-1961)
Josep Maria de Sagarra, aristòcrata
de naixement i de convenciment, és un dels autors dramàtics catalans del segle
XX que més influència va assolir damunt tot l’ampli espectre de la societat
catalana de la primera meitat de segle.
Bé que pertany a la generació dels
noucentistes, Sagarra constitueix, per
la seva escriptura, un cas a part. Com en el cas de Josep Pla, Sagarra
reacciona contra la posició estètica de la burgesia filo-noucentista, i ho fa
des d’una perspectiva aristocràtica: l’anacronisme
de la seva posició social el maté al marge de les formes literàries més
preuades pels noucentistes Eugeni d’Ors, Josep Carner o Carles Riba. Certs
elements de la seva obra, com la visió maragalliana de la naturalesa (per altra
banda, i amb un altre estil, Pla és també un excel·lent cronista de la natura),
fan pensar més aviat en les arrels modernistes de l’obra de Sagarra. Encara que
tingués, com els noucentistes, una predilecció pel classicisme i les formes
poètiques ben acabades –en són prova les seves traduccions de Dante i
Shakespeare-, i encara que el seu llenguatge fos d’una riquesa superior a la de
tots els noucentistes, a excepció de Carner, Sagarra tenia, personalment, quelcom
de molt pròxim a l’esperit individualista
i independent dels modernistes dedicats al teatre, com ara Rusiñol.
Josep Maria de Sagarra fou un
dramaturg de gran popularitat. La seva ascendència va fer que estigués més a la
vora dels costums del poble que de la burgesia, a qui, en certa manera, Sagarra
observava com una competència en l’àmbit de la direcció cultural de Catalunya.
Com ja havia succeït en el cas de Guimerà, qui més aplaudí les seves peces de
teatre foren les classes populars.
En el seu teatre es podrien
distingir cinc etapes. En una primera etapa, a partir de 1918, que inclouria
obres com El matrimoni secret (1922)
i La Rambla de les floristes (1935),
dominen els temes d’una herència costumista pròpia del teatre vuitcentista.
En una segona època, també de
pre-guerra, Sagarra es lliurarà al drama
poètic, complicat d’argumentació i molt ric des d’un punt de vista
lingüístic. Correspondrien a aquesta època obres com El foc de les ginesteres (1920), Marçal Prior (1926) i L’Hostal
de la Glòria (1931). El Cafè de la
Marina (1933) consolida una línia, ja segura i afermada, de la creació
dramatúrgica. Tot i que es complica la situació política, Sagarra continua
estrenant amb regularitat. Però, poc després d’iniciada la guerra civil, Josep
Maria de Sagarra s’allunya de les hostilitats, per evitar-se de prendre una
postura. Emprèn un llarg viatge per l’Índia i el Pacífic, fins a la Polinèsia.
Acabada la guerra, Sagarra es va
veure obligat a interrompre per un temps la seva activitat dramàtica, i quan la
reprengué l’any 1946 es cregué obligat a abandonar l’expressió i els continguts
propis de les primeres etapes esmentades. Semblant-li que havia d’abandonar
l’esquematisme i el popularisme pels quals s’havia deixat endur, amb èxit,
abans de la guerra, Sagarra començà el seu període de dramaturg prosista, potser el més valuós de la seva obra.
Durant aquesta tercera etapa,
Sagarra va escriure les quatre obres sovint considerades com el millor del seu
teatre: El prestigi dels morts (1946),
La fortuna de Sílvia (1947), Galatea (1948) i Ocells i llops (1948).
Tanmateix, el públic addicte que havia tingut abans de la guerra l’abandonà en
trobar massa intel·lectualitzat i idealista el seu teatre d’aquesta etapa, i
Sagarra “considerant que pel nou camí, si
aconseguia l’assentiment d’una minoria selecta, a fi de comptes m’hi feia més
savi que ric”, tornà al teatre popularista d’abans de la guerra. Així, a
partir de 1949 recuperà les velles formes plenes d’èxit, amb obres com L’hereu i el foraster (1949) i Les vinyes del Priorat (1950), i aquesta
pot ésser considerada la seva quarta etapa en el seu teatre.
En un cinquè i darrer període
(1952-1957), Sagarra tornaria a un teatre clàssic, anomenat “de tesi” , en prosa, i ple de
complicacions temàtiques de tipus ètic i religiós. Un exemple conegut d’aquesta
darrera etapa del nostre dramaturg és La
ferida lluminosa (1954). De totes maneres, l’artificiositat dels
plantejaments i les figures emprades per Sagarra, van fer que tampoc aquest
darrer període fos gaire ple d’èxits per a l’autor.
En termes generals, cal assenyalar
la influència del gran teatre clàssic en l’obra dramàtica de Sagarra: l’obra de
Shakespeare, Molière o Goldoni, barrejada amb la influència del teatre del
siscents castellà (Moreto, Rojas) són sempre presents en el seu teatre. Un
teatre que, tret del període 1946-1949, ami no arribà a assolir un to de
veritable modernitat. Però Sagarra, amb una empremta realista i barrejant
elements típicament anacrònics amb
altres de més o menys pròxims a la sensibilitat popular del seu temps,
aconseguí viure còmodament gràcies als seus espectadors i a les seves rendes
familiars.
Tanmateix, com Pla ha assenyalat a
la sèrie Homenots, Sagarra, atesa la
seva vinculació amb l’aristocràcia, mai no va arribar a reflectir exactament la
situació concreta de la classe obrera catalana del seu moment: una distància
evasiva i un plantejament inevitablement idealista del problema el mantingueren
sempre, de fet, separat de la quotidianitat de la vida catalana del seu temps.
L’èxit obtingut per la seva obra en
els moments més reeixidament popularistes s’hauria d’atribuir, doncs, a la
intel·ligència estratègica de Sagarra, que va saber donar a les seves obres un
to prou sentimental i, sobretot, una estructura prou intrigant com per atraure
l’atenció dels espectadors amants de la fantasia, l’enjòlit situacional i els
finals harmoniosos.
Paradoxalment, Josep Maria de
Sagarra contribuí de manera transcendental a la creació d’una producció
dramàtica inequívocament catalana, que permeté al públic popular de connectar
amb la pròpia mitologia.
4. El popularisme teatral
En aquesta època que va del Modernisme a la guerra
civil es conrea un teatre festiu, poc exigent, per a un públic fidel,
localitzat en el Paral·lel barceloní. Una nombrosa assistència popular permetia
la supervivència i desenvolupament d’aquest teatre.
No és precisament un gènere dramàtic
el que nodreix aqueta escena popular barcelonina. Hi podríem encabir la comèdia
costumista basada en una història nostàlgica d’una Barcelona ja desapareguda,
sovint idealitzada. Autors com Josep Amich i Bert –més conegut com Amichatis- i Gastó A. Màntua
aconsegueixen una gran popularitat amb obres, realitzades conjuntament. Per la
seva banda, Gastó A. Màntua féu una peça tan popular com El milionari del Putxet (927). Salvador Bonavia – La Puntaire (1927)- i Alfons Roure –La reina del mercat (1927)-, són també
autors d’aquesta línia.
Alhora entrarien dins d’aquestes
representacions del Paral·lel una sèrie de peces d’un caire vodevilesc i,
sovint, eròtic. Josep Santpere, actor ben popular, representà amb freqüència
aquest tipus de teatre. Joaquim Montero i el mateix Amichatis li proporcionaren moltes obres. Destaquem Les temptacions de Sant Pere (1923).
5. De la Generalitat a la guerra civil
Quan la Generalitat va començar a
portar endavant la seva política cultural, no oblidà l’atenció vers el teatre.
Així, de l’any 1931 al 1936 es convocà anualment un concurs per subvencionar
una temporada de teatre català. Alhora, del 1932 al 1938 es concedí el “Premi
Ignasi Iglésias”, i es renovà el patronat de la Institució del Teatre –el que
avui és l’Institut del Teatre.
Durant els anys de la República va
conrear-se amb més intensitat un teatre de clara empremta democràtica i
nacionalista. Amb un cert barroerisme formal, aquestes obres es feien ressò de
les aspiracions de la classe treballadora. Era un teatre representat en ateneus
i cooperatives obreres, que quasi mai no va arribar al circuit comercial.
Víctor Mora té algunes peces en aquesta línia. L’any 1926 ja havia fet la
famosa Cançó d’amor i de guerra. De
l’any 1930 són La legió d’honor i La revolta. Josep Burgas és exponent
d’un teatre nacionalista, amb obres com Els
esclaus de la terra (1933).
Quan esclata la guerra civil, el
panorama teatral queda, paradoxalment potenciat. Les activitats es
multipliquen. Per una banda la Generalitat aplica un pla docent a la Institució
del Teatre d’acord amb les noves orientacions pedagògiques. Es crea l’any 1936
el Comissariat d’Espectacle de Catalunya i s’invita a venir el director
antifeixista alemany Erwin Piscator. La nacionalització del Liceu (que passa a
anomenar-se Teatre Nacional de Catalunya) i del Poliorama (que esdevé el Teatre
Català de la Comèdia) esdevinguda el 1936, significà una fita transcendental en
la recerca d’una normalització del panorama teatral català.
Però ni els repertoris que
s’estrenen, ni les obres que tenen com a tema el clima revolucionari i bèl·lic
dels anys de la guerra no arriben en molts casos a l’altura de els circumstàncies.
En els teatres es continuen representant les obres convencionals de sempre. I
en l’àmbit de la creació destaquen especialment les aportacions de Ramon
Vinyes, sobretot Comiats a trenc de
l’alba (1938). Aquest autor havia ja fet algunes obres de caràcter
expressionista com Racó de xiprers (1927)
i Peter’s bar (1929). En l’àmbit
teòric assenyalà la significació de Bertolt Brecht, molt abans que aquets
dramaturg comencés a ser tingut en compte a casa nostra. Una peça important pel
seu contingut crític de la trajectòria de la revolució popular seria La fam 1938) de Joan Oliver, estrenada
el 15 de juny de 1938 a l’ex-Poliorama. L’obra obtenia l’any 1938 el premi “Teatre Català de la Comèdia” i venia a
donar una proposta dramàtica sobre la situació històrica creada per la II
República i el procés revolucionari encetat el 1936. L’anàlisi de la
problemàtica, que comportava l’aplicació del socialisme, fa de la peça de Joan
Oliver una fita significativa de la història del teatre català revolucionari.
Malauradament, moltes de les
activitats empreses no arribaren a materialitzar-se en un senti positiu, tant
per culpa de les disputes sindicals com per la mateixa marxa negativa de la
guerra. Al llarg del període 1936-1938 no deixà de produir-se una lluita aferrissada
per part de les dues sindicals importants (CNT i UGT) per aconseguir de dominar
el panorama teatral. De bell antuvi la CNT, a través del Comitè Econòmic del
Teatre, va fer valer la seva influència tant en l’àmbit creatiu com en el
pròpiament industrial del teatre. Així aquesta consideració bàsicament
industrial del fet teatral provocà la continuïtat d’una sèrie de repertoris
tradicionals –vigent ja en èpoques anteriors. No deixa de ser important,però,
tot el treball fet amb la implantació del sistema col·lectivista en l’àmbit
teatral. Tot i així cal remarcar que resta en segon lloc la necessitat de fer
un teatre d’acord ambles circumstàncies històriques. Durant l’any 1938 sembla
que la Generalitat, amb l’ajut de les dues centrals sindicals esmentades
(vençudes ja les disputes), pot iniciar una veritable trajectòria de teatre
nacional. Tanmateix, l’acabament de la conflagració tancà radicalment aquesta
possibilitat de futur per al teatre català.
Font: LITERATURA CATALANA DELS INICIS ALS NOSTRES
DIES. pp. 409 - 427 Antoni, Espadaler, Anton M., Llovet, Jordi, Tayadella,
Antònia. (Editora i Distribuïdora Hispano Americana, S.A. (EDHASA). Barcelona,
1980
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada